A múzeumi óra a sajátos nevelési igényű gyermekek számára íródott kerettanterv vizuális kultúra, ezen belül a tárgy és környezetkultúra anyagrészhez közvetlenül kapcsolódik, de más tárgyak (technika és életvitel; környezetismeret; hon- és népismeret) anyagába is szervesen be tud épülni. Kulcskompetenciákat fejleszt, úgymint a kulturális kompetencia, a személyközi és szociális kompetenciák, anyanyelvi kompetencia és matematikai kompetencia.
- A múzeumba való érkezés után rövid ismerkedés egymással és az épülettel. (15 perc)
- Drámapedagógiai keret (35 perc)
A múzeumpedagógus “átváltozik” egy múlt század eleji hölggyé, aki a gyerekek segítségét kéri költözés közben elveszett tárgyainak a megtalálásához. A gyerekek csoportokban dolgoznak, minden csoportnak röviden, szóban leírja a hölgy az adott tárgyat, úgy, hogy egy-két személyes megjegyzést fűz hozzá, majd a gyerekeke a kiállításban megkeresik azt.
Műtárgyak: Öltözőasztalka (Párizs, 1896), lábasóra (Budapest 1899), kelengyeláda (Itália, 16. sz.), elefántcsont ládika (Velence, 14. sz.), hintaszék (Ausztria 1900 körül).
Minden csoporttal megfigyeltetjük az adott tárgynak egy-egy jellegzetességét (anyag, forma, funkció, kor), amit aztán röviden egymásnak is elmesélnek. A hölgy megköszöni a segítséget, elbúcsúznak tőle, majd már a múzeumpedagógussal folytatódik az óra a műhelyben.
- Műhelymunka (40 perc)
A műhelyben beszélgetés a saját tereikről, iskola, otthon, saját szoba, majd fotókat mutatunk mai otthonokról, beszélgetünk arról, hogy a kiállításban látott bútorok, tárgyak közül mik azok, amik vannak a mai lakásokban, mik azok, amik nincsenek és vannak-e olyanok, amik régen nem voltak, ma pedig használjuk őket.
Sok-sok színes újság, papír segítségével, montázst készítenek arról, hogy ők milyen otthonban szeretnének élni, rajzolhatnak hozzá és a képek között elrejtünk néhány olyan tárgynak a fotóját, amivel a kiállításban találkozhattak.
- Lezárásként mindenki mesél egy picit az alkotásáról.
Ajánlott korosztály: 9-12 év
Időtartam: 90 perc