Jump to content
Accessible version main page
Iparművészeti Múzeum Talking map

Az Iparművészeti Múzeum látássérültek számára ajánlott foglalkozásának középpontjában a Bigot-pavilon című kiállítás tapintható, eredeti épületkerámiái állnak. Különleges alkalom, hogy egy múzeumban eredeti műtárgyakat lehet a taktilis érzékelés segítségével birtokba venni, ami a látássérültek számára a megismerés egyik alapvető formája. A múzeum épületének is vannak tapintható kerámiaelemei (pl. bejárati falburkolat, korlát), amiket szintén felfedezünk a foglalkozás során. A kiállításon bemutatott épületkerámiákon a diákok az állat- és növényvilág nem mindennapi élőlényeit is megismerhetik, beszélünk a kerámiakészítés folyamatáról, a mázak festéséről, égetéséről és a felületi minőségekről, amiket mind tapasztalati úton is meg tudunk ismerni. Ezáltal a foglalkozás több területen is hozzájárul az ismeretek bővítéséhez. A tapasztalatokat az alkotó foglalkozás mélyíti el, ahol agyag és gipsz, illetve szilikon öntőformák segítségével mindenki elkészítheti saját, egyedi kerámia lenyomatát. A program tantárgyi kapcsolódása: Ember és természet műveltségi terület (környezetismeret, természetismeret tantárgyak), Művészet műveltségi terület (Tárgy- és környezetkultúra tantárgy), Földünk-környezetünk műveltségi terület. Kulcskompetenciák: Anyanyelvi kommunikáció, természettudományos- és technikai kompetencia, esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség, taktilis érzékelés, megfigyelés, szociális készségek

A foglalkozás menete

  • 30 perces alkotás a foglalkoztatóban
    Az érkező diákokkal az üdvözlés után megbeszéljük, hogy ma a kerámiakészítést fogjuk közösen megismerni, beszélgetünk az agyagozással kapcsolatos korábbi élményeikről, a formákról és a kiégetés folyamatáról. Ezután mindenki elkészítheti saját kerámiaképét szilikonformákba vagy tárgyak lenyomtával mintázott agyagba öntött gipsz segítségével.
     
  • 30 perc a kiállítótérben
    A kerámiatárgyak felfedezésekor egy képzeletbeli kirándulás helyszínein járunk: először az erdő vadjaival és virágaival ismerkedünk, majd átkelünk egy hídon, eljutunk a tengerpartra és egy gyönyörű kertben végződik utunk. A helyszínekhez kapcsolódóan, a teremben sorban haladva tapintással az alábbi mintájú kerámiatárgyakat ismerjük meg: állatfríz, virágok, boltívek, vízi élőlények, kagylók és gyümölcsöskert.
    Az állatfríznél tapintással felismerjük és “megszólaltatjuk” az állatokat, majd egy virág következik, aminek egyes részeit, fajtáját is megbeszéljük. Ezután egy boltívet tapintunk ki, majd magunk is hidat képezünk kezeink összekapaszkodásával. A tengeri élőlényeket külön-külön is megnevezzük, megbeszéljük életmódjukat, majd a kagyló motívumnál igazi kagylóba is belehallgatunk. A mozgásos és a hallásra építő játékok mind jól alkalmazhatók a látássérültekkel való munkában, oldják a kizárólag verbális és taktilis ingerek egyhangúságát és felfrissítik a csoportot. Végül a kedvenc gyümölcsöket, zöldségeket is felfedezhetjük a záró kerámiákon, majd kirándulásunk végeztével megpihenhetünk a foglalkoztatóban.
     
  • 15 perc a foglalkoztatóban
    A megszilárdult formákat mindenki kiszabadítja, megismerjük egymás munkáit is, és megbeszéljük a kiállításban érzékelt kerámiákkal való hasonlóságokat, különbözőségeket is. Ezek a párhuzamba állítások fejlesztik a memóriát, a koncentráló-képességet és elmélyítik a kiállítótérben befogadottakat.
     
  • 15 percben az óra lezárása
    A foglalkozás lezárása, az élmények megbeszélése, majd a csoport kikísérése és az előtérben a múzeum pirogránit korlátjának és falburkolatának, mint a kiállítótéren túli épületkerámiáknak a felfedezése.)

Ajánlott korosztály: 8-14 év
Időtartam: 90 perc
 

Last modified 2014. January 14. 15:14:25
Share

Title of page when printing:
http://www.imm.hu/en/contents/220,R%C3%A9szletes+program