Jump to content
Accessible version main page
Iparművészeti Múzeum Talking map

A kiállításon szerzett különleges vizuális élmények, majd az ehhez kapcsolódó speciális foglalkozáson ezen élmények feldolgozása teszik egyedivé ezt a múzeumi órát. Azért is hiánypótló foglalkozás ez a hallássérült gyermekek számára, mert az így megtapasztalt múzeumi légkör, a kiállított iszlám tárgyak, szőnyegek varázslatos világának megismerése és az ezt követő foglalkozáson szerzett művészeti, kézműves ismeretek nagyban hozzájárulnak a legfontosabb szociális és tanulási készségek fejlődéséhez. Tantárgyi kapcsolódás(NAT): Művészet műveltségi terület (Tárgy- és környezetkultúra, Vizuális nyelv és technikák, Vizuális kommunikáció tantárgy), Ember és társadalom műv. terület (Történelem tantárgy)Kulcskompetenciák: Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség, kezdeményezőkészség, szociális kompetencia, mozgáskoordináció, motorikus képességek (finommotorika), vizuális képességek (vizuális figyelem), tanulási képességek (emlékezetfejlesztés, szókincsfejlesztés)


A foglalkozás három részből áll:

  • A diákokkal a kiállítás segítségével felfedezzük az iszlám művészet jellegzetességeit, különös hangsúlyt fektetve az iszlám szőnyegekre. Megvizsgáljuk a kiállított szőnyegek sajátosságait.
     
  • A foglalkoztatóban megbeszéljük az élményeket, az iszlám kultúra sajátosságait, a szőnyegek típusait, motívumaikat, rajzolatukat, színvilágukat, funkcióit. Segítségünkre van ehhez egy szőnyegminta-gyűjtemény, illetve különböző textilek sajátos keleti mintázattal. Mindez már ezen a szinten is fejleszti a gyerekek színlátását, vizuális figyelmét, szókincsét.
     
  • Majd mindenki elkészítheti saját iszlám szőnyegét különböző művészeti technikák segítségével.
    - Egy kb. 25x18 cm-es papír alapra dolgozunk. Először mindenki megtervezi a saját szőnyegét alkalmazva a keleti szőnyegek kompozíciós szabályait, forma és színvilágukat. Ez a stáció fejleszti a kreativitást, a sorrendiséget, az emlékezetet, a finommotorikát.
    - Választott művészi technikával – akvarell, olajpasztell, akrilfesték – alkotja meg mindenki saját szőnyegét. Ezáltal nemcsak bővülnek a művészi technikákkal kapcsolatos ismereteik, de kifejezetten fejleszti a kreativitást, meditatív elmélyültségénél fogva oldja a feszültséget, fokozza a koncentrációs képességet.
    - A kész képeket felkasírozzuk egy karton alapra, megőrizve épségét, így tartást adva a műnek.
    Igény (és rászánható hosszabb idő )esetén választható a szövött szőnyegkészítés is, mint alkotó foglalkozás, ahol mindenki elkészítheti saját kis „iszlám szőnyegét” különböző színű, vastagságú fonalak segítségével.
    - Egy kis felvetett szövőkereten dolgozunk. Először mindenki megtervezi a saját szőnyegét alkalmazva a keleti szőnyegek színvilágát. Kiválasztja a számára kedves fonalakat. Ez a stáció fejleszti a kreativitást, a sorrendiséget, az emlékezetet, a finommotorikát.
    - Miután bemutattuk a szövés technikáját, a választott fonalakkal elkezdhetik a szövést, váltogatva a színeket, mintákat. Ezáltal nemcsak bővülnek a művészi, kézműves technikákkal kapcsolatos ismereteik, de kifejezetten fejleszti a kreativitást és a monotónia tűrést, meditatív elmélyültségénél fogva oldja a feszültséget, fokozza a koncentrációs képességet.
    - A kész szövést levágjuk a keretről, eldolgozzuk a szálakat, így kész a miniatűr szőnyegünk.

A gyerekek a foglalkozás során bepillanthatnak a keleti szőnyegek gazdag és sokrétű világába. A színek és formák változatossága, az arra való ráhangolódás, ezek újrateremtése biztosítja egyrészt a különböző pszichés és tanulási funkciók fejlesztését, másrészt pedig a különböző magatartási és viselkedészavarokra fejt ki terápiás hatást. Az elkészült szőnyegminta pedig mindig emlékeztetni fogja őket a keleti kultúrában tett „utazásukra”, illetve az alkotás során megtapasztalt bensőséges kapcsolatra alkotó és alkotás között.

Ajánlott korosztály: 6-14 év
Időtartam: 90 perc
 

Last modified 2014. January 14. 15:14:44
Share

Title of page when printing:
http://www.imm.hu/en/contents/222,R%C3%A9szletes+program