Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Tiffany, Gallé és a szecesszió mesterei a budapesti Iparművészeti Múzeumból
Kiállítás Rómában, a Capitoliumi Múzeumban
2013. február 20 - április 28.

 

A 2013-as Magyar Olasz Kulturális Évad keretében a budapesti Iparművészeti Múzeum nagyszabású, mintegy száz műtárgyat felvonultató kiállítással mutatkozik be a római Musei Capitolini-ben.

A budapesti Iparművészeti Múzeum Art Nouveau gyűjteménye kiemelkedő jelentőségű. A tervszerű gyűjtés már az 1889. évi párizsi világkiállítás alkalmával elkezdődött, csúcspontját az 1900-as párizsi világkiállítás jelentette. Az itt megszerzett, a legfrissebb tendenciákat képviselő műveket a múzeum saját kiállításain ismertette a magyar közönséggel, inspirálva a magyar tervezőket és gyártókat. Így hatottak Louis Comfort Tiffany Budapesten bemutatott, lüszter technikával készült üvegei a magyar Zsolnay kerámia-manufaktúra művészi munkájára. A múzeum már ekkor meglévő tekintélyének jeleként akkori főigazgatója, Radisics Jenő az 1902-ben megrendezett torinói Prima Esposizione Internazionale d’Arte Decorativa Moderna zsűrijének alelnöke volt.

A kiállítás kiemelkedő kvalitású műtárgyakkal reprezentálja a szecesszió virágkorának, az 1889. évi párizsi világkiállítás és az 1911. évi torinói nemzetközi iparművészeti kiállítás közötti periódusnak technológiai és művészeti újításait és mutatja be a különféle művészeti ágak és a különböző nemzetiségű alkotók egymásra hatását. A kiállítás anyagának nagy részét jelentő üveg- és kerámiatárgyak – Louis Comfort Tiffany, Émile Gallé, a Daum fivérek és a Zsolnay-gyár főműveinek – bemutatását ékszerek (René Lalique) és kárpitok (Rippl-Rónai József, Otto Eckmann) kiállítása teszi gazdagabbá.

A kiállítás és a katalógus koncepciója Csenkey Éva és Gálos Miklós munkája.

További részletek és képek itt

 

 

Korábbi utazó kiállítások:

Tiffany és Gallé – a szecesszió üvegművészete
Kiállítás a keszthelyi Helikon Kastélymúzeumban
2012. június 3 – október 23.

Budapesten kívül először látható egyben az Iparművészeti Múzeum világhírű szecessziós üveggyűjteménye. A kollekciót a két világhírű művész-üveggyáros neve fémjelzi: az amerikai Louis Comfort Tiffany (1848--1933) és a francia Emile Gallé (1846--1904). Az Iparművészeti Múzeum előbbitől mintegy 60, az utóbbitól pedig 44 művet őriz, amelyek túlnyomó többsége a kiállításon is szerepel. További európai – köztük magyar – alkotók munkásságát is bemutatja a kiállítás, amely az Iparművészeti Múzeum szecessziós gyűjteményének bemutatását célozza, 150 egyedi tárgy felvonultatásával (Daum fivérek gyára – Nancy, René Lalique, Sovánka István). Gallé és Tiffany egyénisége, tárgy- és képalkotó módszere nem azonos: ők ketten a 19. és a 20. század fordulójának egyébként is változatos művészi világában különféle ideák vonzásában éltek, eltérő technikai eljárásokkal közelítették meg alkotómunkájuk tárgyát és anyagát. Míg az első főként a természet organikus motívumaiból alkotta műveit, a másik mindenekfelett a színek varázsával, az anyagot átható fény vizuális erejével, a színes ragyogás hatásaival élt. Mindkettőjük művészetét áthatja azonban az elegancia, a fény, a panteizmus, a költészet és a zene. Munkájuk eredménye ugyanakkor üvegtechnikai bravúr is. Stílusteremtők voltak, miközben rájuk is hatottak kortársaik. Ezt kívánják érzékeltetni a kiállításon szereplő angol, francia, német és osztrák, valamint magyar művészek, műhelyek válogatott darabjai.

Louis Comfort Tiffany 1885-ben alapította meg első üveggyárát, a Tiffany Glass Co.-t. Tárgyai hamarosan elterjedtek egész Európában. A budapesti Iparművészeti Múzeum egyik 1898-as kiállításán ötven Tiffany díszüveget állított ki, melyek közül 29 darabot a művész kizárólag e kiállításra készített. Tiffany többféle üveggyártási technológiával kísérletezett, és 1880-ban szabadalmaztatta egyedülálló irizáló ún. „Favrile” üvegét (jelentése: kézzel készült). A mostani tárlat a Tiffany-üveggyárban készült látványos, nemesfémszerűen vagy szivárványosan fénylő, gazdag formavilágú Favrile díszüvegeket mutatja be: talpas tálkákat, virágszálakat, palackokat és vázákat, s a „láva” vázát, melynek felülete a megdermedő olvadt, izzó kőzetfolyam látványát idézi. Mindegyikük egyedi példány, melyek keresett ritkaságoknak számítanak a leghíresebb műtárgy aukciókon.
Emile Gallé, a szecessziós üvegművészet másik meghatározó egyénisége botanikát, történelmet és művészettörténetet tanult, majd 1867-ben saját üveggyárat alapított a kelet-Franciaországi Nancy-ban. Botanikai tanulmányai műveire is hatással voltak: üvegeiben a virágok és rovarok – szitakötők, lepkék, molyok, hangyák, bogarak – mindenféle alakban megtalálhatók. Az Iparművészeti Múzeum Gallé-gyűjteményében is a növénymotívumokkal díszített üvegek vannak többségben. Gallé-re nagy hatással volt a japán művészet is, és az üveggyártásban meghonosította a „japonizáló” stílust. A kiállításon bemutatott valamennyi tárgy üvegtechnikai bravúr. Gallé virtuóz technikával – csiszolással, maratással – munkálta meg a színtelen és színes üvegrétegeket.
A múzeum szecessziós üveggyűjteményének fejlődése az 1898. évi A modern művészet című kiállításnak köszönhető. A múzeum akkori főigazgatója, Radisics Jenő (1856–1917) által szervezett tárlaton kilenc Tiffany-üveget vásárolt meg a múzeum az azokat kiállító Siegfried Bingtől, a párizsi Art Nouveau szalon tulajdonosától. További kiemelkedő darabok kerültek a múzeumba Dr. Fettick Ottó (1875–1954) egyetemi tanár ajándékaként, 1948-ban kelt végrendelete értelmében.
Az Iparművészeti Múzeum nagy sikerű 2007-es tárlatán alapuló bemutató Magyarországon csak Keszthelyen látható. A kiállítás művészettörténésze és a katalógus szerkesztője Balla Gabriella, az Iparművészeti Múzeum Kerámia- és Üveggyűjteményének vezetője.

Válogatás a 2007-es kiállítás méltatásaiból:

„Szavakkal nem is lehet leírni azt a sok gyönyörűséget, amelyben az IM kiállításán elmerülhetünk. Virágszál alakú Tiffany-kehely, „pávatollas” díszüveg, Gallé napraforgós vázái, illatszeres palackjai és tégelyei, haranglábvirágokkal díszített, bronztalapzatú üvege és sok-sok meglepetés…” – L. Kiss Anna, papiruszportal.hu (2007. IV. 9.)

“A Tiffany nevet itthon a gyakran harmadosztályú, de nagyon népszerű lámpautánzatok jártatják le. Pedig a 19. század utolsó évtizedében virágzó Tiffany Glass & Decorating Co. a szecessziós üvegművészet csúcsát jelentette. … Az Iparművészeti Múzeum jól szerkesztett szecessziós üveg-kiállítása a Tiffany közhelyek helyett elsősorban L. C. Tiffany kevésbé ismert alkotásaira összpontosít.” – Rieder Gábor, Artportal.hu, 2007.IX.13.

“Finom megvilágításban sugároznak, ragyognak, derengnek a törékeny kis remekek a tárlókban; tompa, aranyos fényű, finoman egymásba futó színek, kecses tárgyak az egyik, frank szenvedéllyel csavarodó organikus formák a másik alkotó neve alatt.” – Tegyi Enikő, medicalonline.hu, 2007. IV.1.

“a több mint száz esztendős múzeum világviszonylatban is ritkaságszámba menő szecessziós üveggyűjteménye, amely két zseniális művész-üveggyáros - az amerikai Louis Comfort Tiffany (1848-1933) és a francia Emile Gallé (1846-1904) - remekművei köré szerveződik, mindenkit el fog varázsolni.” – Velkei Tamás, Kultissimo, 2007. IV. 25.
 

Utoljára módosítva 2013. február 20. 00:00:17
Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/contents/147,Utaz%C3%B3+ki%C3%A1ll%C3%ADt%C3%A1sok