Az Iparművészeti Múzeum az épület rekonstrukciós munkálatai miatt zárva tart, ezért 2017. szeptember 4-től nem látogatható.
Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

A képtelen tárgyak fontos csoportját alkotják azok az abszurd tárgyak, amelyeket nem téves tervezői gondolat, hanem kaján és fanyar humor hozott létre. Az Örkény-év jegyében ízelítőt mutatunk három földrész groteszk tárgyaiból. Az inspiratív darabok láttán honlapunk látogatói remélhetőleg még kritikusabb szemmel figyelik majd a környezetükben lévő tárgyak tervezési hibáit, és sok érdekes fotót küldenek be a pályázatunkra.

EURÓPA:
Jacques Carelman és a képtelen tárgyak

Jacques Carelman (1929–2012) festő, grafikus, tervezőművész a groteszk iránti fogékonyságát többek között azzal is bizonyította, hogy 1966-ban képregényt rajzolt Raymond Queneau: Zazie a metrón című regényéből. A Manufrance cég árukatalógusait parodizálva készítette el 1969-ben a Catalogue d'objets introuvables című könyvét, amelyet 15 nyelvre is lefordítottak; magyarul 1989-ben jelent meg Képtelen tárgyak címmel, Hársing Lajos fordításában és az Editio Musica kiadásában. Másik műve, az 1972-es Catalogue de timbres-poste introuvables, azaz a Képtelen bélyegek katalógusa nem tett szert ilyen széles körű ismertségre.
A párizsi Musée des Arts Décoratifs egyik kurátorának biztatására Carelman kivitelezte is az addig csak rajzokon létező képtelen találmányait, amelyekből 1972-ben rendeztek először kiállítást Párizsban. Ezt számos további bemutató követte világszerte.

A Carelman életében rendezett utolsó nagy tárlatra 2011-ben került sor Bilbaóban.
 


AMERIKA:
Rube Goldberg és a túlbonyolított gépezetek

Rube Goldberg (1883–1970) mérnöki végzettséggel rendelkezett, de képregény-rajzolóként vált ismertté. „Találmányai” olyan gépezetek, amelyek nagyon egyszerű feladatot hajtanak végre rendkívül bonyolult módon, különféle karok, hengerek, fogaskerekek, emeltyűk és egyéb alkatrészek mozgatásával. Goldberg gépei az embernek azt a képességét szimbolizálják, amely maximális energiabefektetéssel hoz létre minimális eredményt.

Már egy 1949-es mérnökbál keretében szerveztek versenyt hasonló szerkezetek kitalálói számára, majd pedig évente követték egymást a versenyek. A kialakulóban lévő hagyomány azonban néhány év után elhalt, és csak az 1980-as évek végén éledt újjá. 1987 óta évente egy-egy fő téma körül szerveznek vetélkedőt Rube Goldberg Machine Contest címmel.

A jövő évi verseny tárgya egy szög beverése kalapáccsal, nemzetközi online részvétel is lehetséges:

Egy megépített Rube Goldberg-gépezetet a tavalyi Velencei Biennálén is láthattak az érdeklődők, erről kisfilm itt látható.
 


ÁZSIA:
Kenji Kawakami és a chindogu, a hasznosnak látszó, de haszontalan találmány

Az 1946-ban született japán Kenji Kawakami az 1980-as évektől készít olyan abszurd tárgyakat, amelyek a használati tárgyak sajátos paródiáiként álfunkciókat elégítenek ki. Ezek japán neve, a chindogu egy több mint 10 000 főt számláló nemzetközi szervezet jóvoltából egyre több nyelvben honosodik meg.

Az International Chindogu Society meghatározta a chindogu 10 kritériumát is, amelyek közül a legfontosabbak: a chindogu nemcsak hasznos nem lehet, de többek között nem hordozhat politikai jelentést sem, nem szabadalmaztatható és nem kerülhet kereskedelmi forgalomba.

Kawakami 1995-tól számos könyvet írt a chindoguról, amelynek művelői és rajongói tábora folyamatosan növekszik világszerte.

Az interneten számos chindoguval foglalkozó oldalt találunk (például itt), és már magyar cikkek is megjelentek a témáról:
 

 

Utoljára módosítva 2012. június 19. 12:54:45
Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/contents/158,Inspir%C3%A1ci%C3%B3+k%C3%A9ptelen+t%C3%A1rgyak+keres%C3%A9s%C3%A9hez%3A+abszurd+t%C3%A1rgyak+3+kontinensr%C5%91l