Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

A foglalkozás középpontjában a múzeumi közeg és a kiállítás világának játékos megismerése áll egy kitalált mese segítségével. A történet szereplői (pl. királylány, varázsló) ismerősek a gyerekek számára, így könnyítve meg a befogadást. A mese szereplőivé maguk a kiállított műtárgyak válnak, így a diákok a párbeszédre és a közös játékra, felfedezésre építve ismerhetik meg a kiállítást, és ismerik meg észrevétlenül a kiállított műtárgyakat és tulajdonságaikat is. A célcsoport sajátos igényeit szem előtt tartva a foglalkozás során kis lépésekben haladunk, többször visszautalva a korábban elhangzottakra és a gyermekek számára ismerős elemekre. Közös zenéléssel, tapsolással és mozgásos játékokkal kísérjük a történetet, így tartva fenn a diákok figyelmét és vonva be több érzékszervet a megismerés nehezített folyamatába. A foglalkozás hossza egy bő óra, a fiatalok terhelhetőségét figyelembe véve.

A kiállítótérben eltöltött idő után a foglalkoztatóban még egyszer felidézzük a történetet és a látott tárgyakat, ismétléssel segítve a memóriát, majd mindenki megfestheti ujjfestékkel a számára legkedvesebb jelenetet a meséből. Az ujjal való festés segíti a finommozgások kialakulását és egy erős taktilis élményként nyugtatóan hat a gyerekekre, akiknek esetleg az eszközhasználat nehézséget okozhat. A foglalkozás végén mindenki munkáját megnézzük, és a különböző jelenetekből összerakjuk a mesét, mintegy képregényt készítve. Ezt a csoport magával viheti, és a megmaradó vizuális alkotás segít a gyerekeknek az osztályteremben egy későbbi alkalommal is felidézni a történetet és a múzeumi kirándulást. Búcsúzásként egy tapsolós játékot játszunk, amit – ha a csoport egy későbbi alkalommal visszatér hozzánk - újra el lehet játszani, így egy ismerős és biztonságos keretet adva a foglalkozásnak.
A program tantárgyi kapcsolódása: (NAT) Ember és természet műveltségi terület (környezetismeret, természetismeret tantárgyak), Művészet műveltségi terület (tárgy- és környezetkultúra tantárgy), Földünk-környezetünk műveltségi terület.
Kulcskompetenciák: Anyanyelvi kommunikáció, természettudományos- és technikai kompetencia, esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség, a koncentráció és a memória fejlesztése, a feladatmegoldó és következtető képességek fejlesztése, a beszédértés és a szociális képességek fejlesztése


A foglalkozás menete

  • 5 perces beszélgetés a kiállítás előterében
    Az érkező diákokkal az üdvözlés után megbeszéljük, hogy milyen tárgyakat őrzünk a múzeumban, piktogramok segítségével átismételjük, hogyan kell viselkedni a kiállítótérben és megnézzük az épület gyönyörű felülvilágítóját, színeit is.
     
  • 25 perc a kiállítótérben
    A kiállítótérben egy mese vezet végig minket: egy elvarázsolt királykisasszonyt és testvéreit kell feloldanunk az átok alól, a varázsló elbódításával. Ezen az úton öt műtárgy vezet végig minket: egy váza szőlővenyigékkel, egy gyönyörű, aranyruhás nőalakot formázó asztali lámpa, egy falikárpit, egy illatszeres palack és egy üvegfestmény. Minden állomásnál más játékban kell részt venni a továbbhaladáshoz, pl. mozgásos játék, illatokat felismerő játék, közös zenélés. Ezek a rövid játékok megkönnyítik a gyerekek figyelmének fenntartását, és a sokféle érzékszervi élmény mind segíti a történet átélését, új ingerek befogadását. A diákok a feladatok során párosítanak, összehasonlítanak, megfigyelnek és sorba rendeznek új és meglévő információkat, ezáltal az ismeretszerzés is megvalósul a kiállításban.
     
  • 30 perc a foglalkoztatóban
    A mesét a foglalkoztatóba visszaérve a gyerekek segítségével újra felidézzük, átéljük, majd mindenki megfestheti az általa választott jelenetet. Végül megbeszéljük és sorba rendezzük az elkészült munkákat, ami segít a memorizálásban és ezáltal gyakoroljuk a sorrendbe állítást a gyerekekkel.
     
  • 10 percben az óra lezárása
    Megbeszéljük az élményeket, majd egy közös tapsolós játékkal zárjuk a foglalkozást, ami segíti a keretek kialakulását, ezáltal biztonságot ad a résztvevőknek. Ezután lekísérjük őket a múzeum bejáratáig és elbúcsúzunk tőlük.)

ajánlott korosztály: 6-14 év
időtartam: 70 perc
 

Utoljára módosítva 2014. január 14. 15:12:49
Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/contents/214,R%C3%A9szletes+program