Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Az esztergomi Keresztény Múzeumban látható az a történeti és kortárs kárpitokat bemutató kiállítás, ami az Iparművészeti Múzeum szakmai közreműködésével nyílt 2014. május 10.-én.

Ipolyi Arnold (1823–1886) nagyváradi püspök műgyűjtői és adományozói tevékenységének köszönhetően az Iparművészeti Múzeum mellett az esztergomi Keresztény Múzeum őriz Magyarországon nagyobb mennyiségben késő középkori és újkori falikárpitokat. Kötődését a hazánkban is komoly hagyományokkal rendelkező műfajhoz az elmúlt évtizedben több kárpit témájú rendezvény bizonyítja, így a jelenlegi, Történeti és kortárs kárpitok Magyarországon című is, amely együttműködésben az Iparművészeti Múzeummal és a 2007-ben elhunyt kárpitművészről és művészetszervezőről elnevezett Dobrányi Ildikó Alapítvánnyal, az európai tradíciójú szövött kárpit múltját és jelenét, az összefüggéseket is megvilágítva vázolja fel.

 


A kiállítás első, Bibliai és mitológiai témájú németalföldi kárpitok a Keresztény Múzeum és az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében című szekciójában a műfaj egyik legjelentősebb – németalföldi – tradícióját a Keresztény Múzeum brüsszeli, oudenaarde-i és tournai-i kárpitjai, valamint az Iparművészeti Múzeum, a nemzetközi Kárpit2 kiállításáról is ismert Mercurius átadja a gyermek Bacchust a nimfáknak című 18. századi brüsszeli kárpitja reprezentálja. Ez utóbbihoz kapcsolódik a 2011-ben, a magyar EU elnökség évében a brüsszeli Királyi Történeti Múzeumban, majd a budapesti Iparművészeti Múzeumban bemutatott Európa szövete című nemzetközi kortárs műegyüttes, amely a műfajnak a tervező, a kartonrajzoló és a szövő együttműködésére támaszkodó kollektív hagyományával szemben a kárpitművészet újabb, az angol William Morris (1834-1896) művészet és kézművesség egységére épülő esztétikáján alapuló individuális, autonóm válfaját képviseli. Magyarországon az új művészeti forma első képviselője Ferenczy Noémi (1890-1957), aki 1951-ben saját alkotómódszerének szellemében a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem jogelőd intézményében, az Iparművészeti Főiskolán a kárpit tanszakot alapította. Itt védte meg diplomáját Ferenczy Noémi egyik tanítványaként Solti Gizella, aki mestere szövőszékén már több, mint ötven éve készíti gobelinjeit. Solti munkáinak technikai megoldását azonban már nem csak a klasszikus francia kárpitszövés jelenti. Solti ugyanis annak a kárpit határait szétfeszítő „újtextiles”,generációnak a tagja, amelyik a hetvenes években a műfaj aranykorát teremtette meg. A korszak egyik kritikusa, Kovalovszky Márta szerint ez a tény munkásságában épp annyira döntő jelentőségű, mint az, hogy az Iparművészeti Főiskolán a huszadik századi hazai kárpitművészet klasszikusa, Ferenczy Noémi tanította.


Ferenczy Noémi és Solti Gizella kárpitjai mellett a kiállítás második, Autonóm kárpitművészet Magyarországon című szekciója a magyar kárpitművészet történetében fordulópontot jelentő ±Gobelin hívószavú VI. Szombathelyi Biennálé válogatott anyagát, valamint a Ferenczy Noémi művészi és tanári munkássága nyomán kibontakozott magyar autonóm kárpitművészet nemzetközi integrációját, azaz az ezredforduló nemzetközi színterein, az Artapestry, a Festival International de la Tapisserie Beauvais, az American Tapestry Biennial, a Tournai Tapestry Triennial, illetve a Szépművészeti Múzeum nemzetközi Kárpit kiállításain díjazott magyar műveket mutatja be. Utóbbiakkal kapcsolatban megjegyzendő, hogy a Kárpit válogatott magyar anyagát 2004-ben a washington-i The Textile Museum hívta meg a By Hand in the Electronic Age című kiállítására.


Az ezredfordulón azonban nemcsak autonóm, hanem közös, a műfaj kollektív hagyományát felelevenítő kárpitok is készültek. Ezek közül a Történeti és kortárs kárpitok Magyarországon harmadik, Közös kárpitok elnevezésű szekciójában a Szent István és műve és az Európa fényei címűt láthatjuk. A kiállítás - melyet András Edit,Hegyi Ibolya, Kontsek Ildikó, Schulcz Katalin, Semsey Réka, Solti Gizella tanulmányaival magyar-angol nyelvű katalógus kísér - megnyitását, Dr Elsje Janssen, az antwerpeni Királyi Szépművészeti Múzeum gyűjteményi igazgatója, a Kárpit 2 zsürora vállalta.

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/news/view/117,T%C3%B6rt%C3%A9neti+%C3%A9s+kort%C3%A1rs+k%C3%A1rpitok+Magyarorsz%C3%A1gon+