Az Iparművészeti Múzeum az épület rekonstrukciós munkálatai miatt zárva tart, ezért 2017. szeptember 4-től nem látogatható.
Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Honlapunkon új kutatási eredmények mellett időről időre a kortárs iparművészet jelentős alkotóiról és kiemelkedő alkotásairól is beszámolunk. Ezúttal a budapesti Gresham Palota festett üvegablakainak rekonstrukcióját – Tatár Dóra és Ónodi Béla munkáját – mutatjuk be. 

Tatár Dóra (Budapest, 1958) és Ónodi Béla (Budapest, 1957)

Mindketten művészcsaládból származnak. Tatár Dóra dédatyja, Tatár Miksa a 1893-ban nyitotta meg Budapesten „műűveges és üvegvésnök” műhelyét, ahol a tradicionális üvegfestészet, a művészi üvegablakok készítése mellett gravírozott üvegmunkák is készültek. Tatár Dóra nagyatyja, Tatár János (1896-1934) és édesapja Tatár Károly (1922-1979) szintén magas fokon művelte a gravírozott díszítésű művészi üvegek tervezését, illetve kivitelezését. Tatár Dóra művészi üvegfestés iránti vonzódása, a szakma szeretete nagybátyja, ifj. Tatár Miksa leányfalui műhelyében kezdődött. Ifj. Tatár Miksa üvegfestő mester volt, aki hosszú éveken át Palka József (1860-1952) üvegfestővel dolgozott együtt, az 1960-as években a Török Pál utcai Képző és Iparművészeti Szakközépiskola óraadó, szakoktató tanáraként tanított. Ónodi Béla édesapja, Ónody Béla (1932-2003) Lembergben (Lvov), a Művészeti Akadémián festőművészként végzett, díszítőfestőként is működött.



Középiskolai és szaktanulmányaikat 1972-1976 között a budapesti „Kisképző”, a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola üveg szakán folytatták. Munkásságukat, elhivatottságukat a család, az elődök szakmai, művészi elkötelezettsége indította, ösztönözte. Az Országos Szakipari Vállalat üvegfestő műhelyében dolgoztak 1976-1987 között, ahol a művész-mestereiknek tekintett, Gerzson Pál, Csík István és Hincz Gyula festőművészek tervei alapján készült üvegablakok kivitelezését, műemlékek üvegablakainak restaurálását végezték.

A házaspár 1987-ban hozta létre közös műtermét Ecseren glasmalerei – Ecser Bt. néven. Alkotótársukká vált középső gyermekük, Ónodi Mátyás, aki a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem üveg szakán 2008-ban végzett.

1994-től Tatár Dóra a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének tagja. 1994-ban Podmaniczky-díjjal tüntették ki az üvegfestészettel, üvegablakok restaurálásával, rekonstruálásával foglalkozó házaspárt.

Számos szakrális épület, középület, kastély, városi és vidéki magánépület számára készült alkotás és műemléki restaurálás közül az egyik legjelentősebb munkájuk a Quittner Zsigmond - Vágó József és Vágó László tervei alapján 1907-ben, a Gresham biztosítótársaság budapesti székházaként épült ún. Gresham Palota (ma: Four Seasons Hotel Gresham Palace Budapest) rekonstrukciós, illetve átalakítási munkálataiban való szakmai közreműködés 2001-2002-ben.

Az impozáns, reprezentatív épület egykor Róth Miksa által tervezett, nagyrész megsemmisült üvegablakai nyomán összesen mintegy százhúsz négyzetméter felületű ólmozott, festett üvegablak restaurálása, újratervezésére, és új kompozíciók tervezésére, az Andrássy lépcsőház megsemmisült elemeinél autentikus kiegészítésekre, kivitelezésére került sor. A még menthető, hitelesen restaurálható részeket helyreállították. A második világháborúban teljesen elpusztult ún. Gresham-lépcsőház üvegablakait úgy tervezték meg, hogy azok a szecessziós stílusú épülethez szervesen kapcsolódjanak, ugyanakkor jól látható legyen, hogy új alkotásról van szó. A Sir Thomas Gresham (1519-1579), a londoni királyi tőzsde alapítójának, a biztosítótársaság névadójának portréját Ónodi Mátyás tervezte. A részlegesen megsemmisült ún. Andrássy-lépcsőház rekonstrukciója során újratervezték gróf Andrássy Gyula (1823-1890) portréját. A lépcsőház földszinti szakaszán öt, a negyedik emeleti mennyezeti felülvilágító területén huszonkét négyzetméter felületű üvegablakot a művészek saját terveik alapján kiviteleztek. A mennyezeti felület érdekessége, hogy lépésálló üveggel valósult meg az uszoda feletti szekcióban, így alulról és felülről szemlélve is különleges élményt nyújt. A rekonstrukció—átalakítás során sor került a luxushotel lakosztályainak, és hotelszobái ablakainak felújítására is, valamint a passzázs ólmozott üvegeinek teljes felületét restaurálták és rekonstruálták.
A Gresham palota részleteit, köztük a Róth Miksa által tervezett eredeti, valamint a Tatár Dóra és Ónodi Béla által készített rekonstruált üvegablakokat gyűjteményi adatbázisunkban megtekintheti. Egy sajnálatos tévedés folytán adatbázisunkban ezen üvegablakokat korábban egységesen Róth Miksa alkotásaiként tüntettük fel. A hibáért – amelyet azóta már javítottunk –, a művészek és olvasóink elnézését kérjük.

További információk a művészekről és a rekonstrukcióról:

A magyar üvegművészet – Hungarian Glass Art : Alkotók, adatok – Artists, Facts 1945-2005. Szerk. Keszthelyi Ferencné, Wehner Tibor, Budapest, 2006. 316-317. p.
http://epiteszforum.hu/a-gresham-palota-atalakitasa
http://szinesablak.eu/
https://www.youtube.com/watch?v=v_yMWTugWLo&hd=1
http://www.szecessziosmagazin.com/magazin8/andrassy.php
https://www.facebook.com/%C3%93lom%C3%BCveg-Ecser-196870777007938/?ref=aymt_homepage_panel

 

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/news/view/170,A+Gresham+Palota+%C3%BCvegablakainak+rekonstrukci%C3%B3ja