Az állami megbízásra, a századfodulón épült Iparművészeti Múzeum a szecessziós építészet egyik legkiemelkedőbb darabja. Lenyűgöző formáival, motívumaival az Ezeregyéjszaka hangulatát idézi a látogatók számára.
Különlegessége a tetőn leginkább szembetűnő kerámia borítás, mely a századforduló nagy találmánya, a Zsolnay Gyár által kikísétlezett pirogránit technikának köszönhetően valósulhatott meg. Ez az invenció azonban nem csak az épületen, hanem a múzueum gyűjteményében is megmutatkozik, melynek küldetése, célja a megalapítástól kezdődően a magyar iparművész mesterek legjavának felkarolása, bemutatása a szélesebb közönség számára.
Az épület Üvegcsarnokát csodálva a legszembetűnőbb az a tény, hogy Lechner a munkája során tudatosan törekedett a magyar nemzeti építészeti stílus megteremtésére, ugyanakkor bátran felhasználta a keleti hagyományokat, motívumokat is, melynek oka a magyar nép keleti származásában keresendő.
A milleniumi ünnepség keretében épült intézménnyel Lechner a jövő modernizmusát ötvözte a múlt hagyományaival, hogy teret adjon a magyar építészeti stílusnak, és egyúttal méltó módon megemlékezzen Magyarország ezer éves multjáról.