Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Ha úgy vesszük, megjelenése óta a Tisza cipő nem is ment ki a divatból, inkább mintha évekig Csipkerózsika-álmát aludta volna, hogy aztán megújulva, friss színekkel és a retró életérzést hordozva visszatérjen. Hogy mennyire lendületes és mai a márka, példa rá a Tisza SPORT egyik 80-as évekbeli modelljének újragondolása – a Flying Objects közreműködésével. Ezek a lábbelik nemrég kerültek be az Iparművészeti Múzeum kortárs dizájn gyűjteményébe. Hogy a Tisza-történet kellőképpen kerek legyen, nézzük, mi történt az elmúlt hét évtized alatt a cipőgyárral.

Martfű neve évtizedekig összeforrott a cipőgyártással. 1939-ben a cseh Bata cipő monopólium tulajdonosa, Jan Antonín Bata megvásárolta a gyár területét a remek vízi és vasúti közlekedési hálózattal rendelkező városban, az alföldi Martfűn. Ekkor még a CIKTA nevet viselte.

Államosításkor a Tisza Cipőgyár Nemzeti Vállalat elnevezést kapta. Az elkövetkező évtizedekben a gyár a hazai piacra készítette termékeit, és az olcsó tömegcipők gyártása révén a magyar könnyűipar meghatározó szereplőjévé vált. Később az Adidas világmárka sportcipőinek gyártásában is közreműködött.

A nyugati márkájú árucikkek lassú beszivárgása a hetvenes években a vevőkör minőségi termékek iránti igényét is növelte, 1971-ben pedig megszületett a mai formájában is ismert Tisza logó, és elindult a – pillanatok alatt népszerűvé váló – sportcipők tervezése és gyártása. A számtalan színben kapható, fiatalos és minőségi anyagokból készült lábbelik nagyon hamar beszivárogtak az emberek mindennapjaiba, ekkor szinte minden magyar fiatalnak volt legalább egy pár Tisza cipője.

Az ország egyik legnagyobb vállalataként rengeteg munkást foglalkoztatott, szabadidőcipői vásári nagydíjban részesültek az 1976-os Budapesti Nemzetközi Vásáron.

A rendszerváltás éveiben a magyar könnyűipar leépülésével és a korábbihoz képest nagyobb számban beáramló import termékek hatására a Tisza Cipőgyár termékeinek népszerűsége hanyatlott, a gyár pedig likviditási problémákkal is küzdött.

Hogyan létezik mégis a Tisza cipő? 2003-ban, az akkor már éppen lejárt T-logót Vidák László üzletember védette le magának, ő jelenleg is a márka tulajdonosa. Az új csapat – Clash Kft. néven – a régi tervek, szerszámok, fotók átnézése után találta meg azokat a modelleket, amelyek a mai és az egykori márka ikonikus darabjai lettek. A Tisza másodvirágzását éli, minőségi alapanyagból készült cipőkollekciói, kiegészítői – szemüveg, sapka, sál, táska – hat, kizárólag Tisza termékeket forgalmazó üzletében kaphatóak, a gyártás pedig már nem Martfűn zajlik.

2020-ban a Tisza csapata a Flying Objects formatervező stúdióval az 1985-ben megjelent Tisza SPORT modellt gondolta újra, amelyben megtartotta a cipő főbb dizájelemeit, de anyagában és stíluselemeiben megújította.

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/news/view/365,%E2%80%9EMinden+id%C5%91ben+Tisza+cip%C5%91ben%E2%80%9D