Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Több százezer tárgyból hat. A múzeum gyűjteményéből hat szentkép ihlette meg Varga Helenát és Varga Erikát, a Körforgásban: Romani Design kiállítás tervezőit. A testvérpár Szűz Mária- és női szentábrázolásokat újraértelmezve: hat öltözékből álló minikollekciót álmodott meg az Iparművészeti Múzeum felkérésére. A római és görögkatolikus felekezetű romák körében nagy jelentősége van a vallásos kegytárgyaknak és Mária kultuszának, így esett a választás a javarészt több száz éves műtárgyakra, amelyek csodás kortárs öltözékeken nyertek új értelmet.

A dizájnfolyamatok elindítását szorgalmazó Körforgásban című projektben arra kérünk tervezőket, ez esetben a tervezőpárost, hogy válasszanak ki egy tárgyat vagy tárgyegyüttest az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből, és ennek inspirációjára hozzanak létre saját dizájnt. Így valósul meg a ‘körforgás’, mert az újonnan létrejövő alkotások a gyűjteményből kiválasztott darab nélkül nem jöhetnének létre. Ebből a hat inspiráló tárgyból mutatunk be most párat. A ruhaköltemények a Ráth György-villa időszaki kiállításán megtekinthetők 2022. január 2-ig.

Szent Franciskát ábrázolja az egyik csipke szentkép, aki 1425-ben alapította meg a bencés harmadrendet (világban élők, vallást támogatók csoportja), és kolostort hozott létre azoknak a nővéreknek, akik nem voltak családjukhoz kötve. Férje halálát követően, Isten szolgálatában vállalta, hogy jótékonyságával és szent életével ébren tartja a hitet és a megújulásba vetett reményt. Ez a Franciskát ábrázoló apró kegytárgy úgynevezett Spitzenbild, olyan kisméretű szentkép, amelyet pergamenlapból vágtak ki és finom csipkével kereteztek. A Spitzenbild a 18. században volt népszerű kifejezési mód, amelyet elsősorban kolostorokban készítettek.



A Havas Boldogasszonyt ábrázoló szentkép egy gyönyörű, pasztellszínű virágok között ülő Mária-ábrázolás, karjában a gyermek Jézussal. A legenda szerint egy római gazdag patrícius és felesége elhatározták, hogy vagyonukat a Szent Szűznek ajánlják fel. A Szent Szűz álmában meg is jelent a házaspárnak és tudtukra adta, hogy azon a helyen, amelyet másnap, augusztus 5-én hó borít majd, emeljenek templomot a tiszteletére. A Szűzanya e szentélyét ezért Havas Boldogasszony-bazilikának is nevezik. Az Iparművészeti Múzeumban őrzött műtárgy közepére festett Madonna pedig ebben a bazilikában, a Santa Maria Maggiore-ban található kora középkori Mária-ikonjának mása. Ez az alkotás az úgynevezett apácamunkák sorába illeszthető, az elsősorban apácák által készített szakrális kisművészeti alkotások a magánáhitat kellékei voltak. A színes virágokkal díszített kereten a fiait tápláló pelikán alakja jelenik meg, amely a keresztény ikonográfiában a feltámadás és a megváltás népszerű motívuma.

A tervezők a virágos keretet és az Istenanya ábrázolást is felhasználták a ruhákon. Mária portréját Varga Erika fiatalkori arcképére, a Kisjézusét pedig Varga Helena gyermekkori portréjára cserélték.

A firenzei Palazzo Pittiben őrzött, Máriát és a gyermek Jézust ábrázoló festményének - az eredetinél jóval kisebb, kör alakúra vágott - színes reprodukciója látható a faragott rokokó keretben. A Varga testvérek a kiállítás kapcsán csak a keretet használták fel egy jóval személyesebb kép elhelyezésére: a Ráth-villában is kiállított ruha mintázatában a tervezők édesanyjuk ikonszerű arcképét tették Mária portréja helyére, a Kisjézus képmását Varga Erika gyermekkori fotójára cserélték.

 

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/news/view/388,Ihletad%C3%B3+t%C3%A1rgyak