Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Hagyomány és modernitás lassú találkozásáról szól a Downton Abbey című angol kosztümös drámasorozat, amely egy brit arisztokrata család és személyzetük életéről számol be a Titanic elsüllyedésétől a világháború korszakán át a húszas évek közepéig. A remek alakítások mellett aprólékosan megalkotott látványvilágáról is híres a tévés széria. Nézzenek körül velünk a Crawley család otthonában – gyűjteményünk tárgyaival illusztrálva mesélünk a korról és a sorozatról!

Nem mertünk volna nagy összegben fogadni, hogy a kitalált helyszínen, egy Yorkshire-i nagybirtokon játszódó sorozat melyik enteriőrjei eredetiek – olyan jelentős háttérkutatással és elképesztő részletességgel építették fel a 2010-től vetített, de máig töretlenül népszerű Downton Abbey képi világát az alkotók. Meglepő, de a „lépcső alatt” játszódó, tompa fényű, szinte már monokróm jeleneteket, az alagsort, a konyhát és a cselédség szolgálati lakásait mintegy negyven jellegzetes, vidéki angliai házat végiglátogatva sikerült csak rekonstruálnia egy filmstúdióban a díjnyertes csapatnak. A konyha egyszerű, meszelt falú, durva bútorzatú, rézedényeiről és kuglófformáiról jellegzetes ősképére végül a leedsi Harewood House-ban újraépített „öreg konyhában” leltek rá a látványtervezők.

Mindeközben az arisztokrata család fényárban úszó, színpompás szalonját, könyvtárát és előcsarnokát lényegében éppen, hogy csak a forgatáshoz szükséges bútorokkal, dísztárgyakkal volt szükséges berendezniük a helyszínül választott, dél-angliai Highclere kastélyban. Ha analógiát keresünk e fényűző látványvilágra, adattárunk enteriőrfotói között, a történelmi Magyarország főúri lakjaiban, a válaszúti Bánffy-kastély előcsarnokában, a zsibói Wesselényi-kastély vörös szalonjában, a galgóci Erdődy-várkastély könyvtárában, vagy éppen a királyfai Pálffy-kastély pazar termeiben érdemes körülnéznünk. Talán így könnyebb belehelyezkednünk a korába, mikor a kifinomult, konzervatív ízlés modern lakberendezési ötletekkel, s gyakran technikai vívmányokkal találkozott.

Érdemes tudni, hogy a Downton Abbey látványvilágát erősen befolyásolták a sorozatgyártás praktikus szempontjai. A jellegzetes Hampshire-i kastély, Carnarvon grófjának bő 200 szobás otthona ideális forgatási helyszín, karakteres adottságokkal. A 17. századi eredetű, s az 1840-es években sajátosan angol Jakab-stílusban újragondolt épület belső tereit a dramaturgia szerint könnyed, világosabb Edvárd-kori enteriőrré kellett alakítani. A sorozat látványvilága így az eredeti, reneszánsz és gótikus hatásokat tükröző, de stílusukban egymástól is eltérő termek és a filmstúdióban felépített, otthonosabb, pasztellszínekben pompázó lakosztályok között egyensúlyozik. No és persze a fent és lent ellentétére épít, arra, hogyan éltek még a húszas évek közepén is egy fedél alatt nemesek és szolgálóik.

A hatalmas belmagasságú szalon falait 16. századi córdobai bőr tapéta, az étkezőét Van Dyck festmény, a zeneszobáét olasz gobelinek díszítik, a rokokó és neobarokk komódok, karosszékek, asztalok közül pedig csak az alapján lehet kiszúrni, melyik nem a kastély eredeti berendezése, hogy – óvva az eredetiket – csak a hozott díszletet koptathatták a színészek. Ezekhez hasonló, főként francia eredetű, gazdagon berakott, veretekkel díszített bútorcsodákban múzeumunk is bővelkedik, ez a ritka, Régence stílusú komód például a Highclere kastély szalonjába is beillene.

Persze ha a kor valódi luxus lakberendező művészetét szeretnénk ábrázolni, a brit arisztokraták szalonjai helyett sokkal inkább a századfordulós párizsi világkiállítás kínálatából volna érdemes válogatnunk. Elsősorban olyan, az átmenetiséget hangsúlyozó darabokat, mint ez a középkori hangulatú tölgyfa tálalószekrény, amelyet színes izzókkal egészítettek ki a The Bath Cabinet Makers' Co. alkotói, esetleg jellegzetes, Tiffany-üvegből készült lámpaernyőket, vagy éppen Rapoport Jakab csodálatos padlóvázáját, amely a Ráth György-villába belépve ma is megcsodálható. A párhuzam egyáltalán nem véletlen, hiszen a szecessziós dísztárgyak alkotói a modern anyagok és kézműves technológiák, az átmenetiséget hangsúlyozó gazdag díszítések mellett többnyire éppen olyan, visszafogottabb előképekből dolgoztak, mint a sorozatban is látható viktoriánus dísztárgyak, színes asztali lámpák, kandallópárkányt díszítő, amforaszerű vázák és porcelánurnák – melyek a súlyosabb terek és történelmi festmények előterében már a filmben is a lassú modernizálódást jelképezik.

De a hat évadot megért, s nemrég mozifilmmel is folytatódó Downton Abbey díszlettervezői nem kifejezetten a kor modern lakberendezésére építettek, sokkal inkább az eklektikára, a tradicionális és a korszerű tárgyak ízléses vegyítésére. A jelenetekben egyszerre szerepel az ezüsttálcán átnyújtott levél és a telefonkészülék, a lovashintó és az automobil, a rokokó karosszék és a modernebb vonalvezetésű, kényelmes kanapé. A klasszikus ezüst evőeszközöket, szerény díszítésű porcelán étkészleteket, teáscsészéket pedig pazar kristálypoharakkal és üvegekkel, látványos gyertyatartókkal ellenpontozzák az alkotók. A szereplők öltözékére is jellemző ez a kettősség, hiszen bár ezen a téren aprólékosan ügyeltek a jelmeztervezők a szezononként változó divat korhű követésére, a klasszikusabb vonalvezetésű ruhacsodák mellett rendszerint modernebb kiegészítők, a hölgyeknél például tiarák, hajdíszek, duplasoros hosszú nyakláncok jelennek meg.

Ahogy arra az Újkor blog tematikus bejegyzése is rámutat, a forrongó történelem csak háttérként a szolgál a Downton Abbey cselekményében. A sorozat sokkal inkább arra alkalmas, hogy a társadalmi rétegek szokásairól, lehetőségeiről, a hierarchiáról és a merev hagyományokról kapjunk minden részletre kiterjedő, átfogó képet egy olyan korban, mikor a gazdasági változások, háborúk, járványok, a nacionalista törekvések és a munkások mozgalmai éppen ezeket a tradíciókat kezdték ki. A szocialista érzelmű ír sofőrből nagybirtok-intéző lesz az évadok során, a ház úrnői pedig középosztályi szerepekben tűnnek fel, ápolónőként, birtokigazgatóként, laptulajdonosként bizonyítanak. A konyhalány tanulmányokba kezd, a szobalány titkárnőnek áll, s miközben Londonban már színesbőrű dzsesszzenészek társaságát keresi a legfiatalabb unokahúg, a család krikettimádatán vagy a Downton környéki, falusias vásári mulatságokon mintha egyáltalán nem fogna az idő.

Nekünk, magyar szemmel azért különösen izgalmas ez a sorozat, mert nincs hasonló előképünk a lassú, szerves, folyamatos társadalmi változásokról, hiszen a magyar arisztokrácia a Tanácsköztársasággal majd a Trianoni békeszerződéssel lényegesen drasztikusabban, komoly károkkal és sérelmekkel szenvedte meg e korszakot. Aki tehát nyitott arra, hogy a feldolgozatlan múlton, a társadalom hirtelen változásokkal szembeni tűrőképességén merengjen, annak feltétlenül ajánljuk, hogy szánjon néhány álmatlan estét a Downton Abbey-re. Aprólékosan megtervezett látványvilága, különös atmoszférája miatt a századfordulós tárgykultúra kedvelőinek pedig egyenesen kötelező a sorozat!

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/news/view/391,%C5%90lords%C3%A1ga+csengetett