Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Állandó kiállításunk, A mi szecessziónk alkotásain a táncművészet és a mozdulatok rendre kiemelkedő szerepet kapnak a művészek inspirációi között. Például Loïe Fuller, a korszak legendás táncosnője számtalan képzőművész múzsája, alkotások ihletője volt. Nem csak a tánc, hanem egyéb mozdulatok szintézisei is jellemzik a századforduló művészetét. A következő kisplasztikánál egy dögevő állatot és annak testbeszédét formálta meg az alkotó.



Jelentős szerepe volt a szecesszió világában az állatábrázolásnak. Gyakran olyan állatokat is megjelenítettek, amelyek nem feltétlenül esztétikusak. Ahogy Kövesházi Kalmár Elza Keselyű kisplasztikájában a gyönyörködtetés vagy az élőlény realisztikus megjelenítése helyett inkább a szituáción, a mozdulatokon van a hangsúly. A keselyű gubbasztva, mereven, karmaival a talapzatba markolva várja zsákmányát. Nyakát mélyen behúzva, kétoldalt fenyegetően felfelé merednek a szárnyhajlat tollcsomói. Kövesházi Kalmár Elza is azon képzőművészek közé tartozott, akik korukat megelőzve már az art deco világát idézték fel, jelen esetben ez a keselyűtollak mintázatának ritmusán látható.

Kövesházit a 20. század egyik legtehetségesebb szobrászművészének tartják, Bécsben, Firenzében és Párizsban tanult és szerzett tudást. Életműve sokszínű, különböző műfajokban, stílusokban, anyagokkal alkotott, többek között festményeket, grafikákat, szobrokat, iparművészeti tárgyakat vagy akár síremlékeket. A tánc és a szobrászat, Rodin művei és Isadora Duncan táncművészete is erősen hatottak munkáira.

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/news/view/393,A+mereven+gubbaszt%C3%B3+kesely%C5%B1+