Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Mi történik, ha egy kosztümös tárlatvezetéssel időutazásra hívja, majd elrepíti a századfordulóra a látogatókat az Iparművészeti Múzeum? Akkor megeshet, hogy a Ráth-villába betérők 1901-ben találják magukat, ahol találkoznak két testvérrel, Jankával és Matilddal, Ráth György műgyűjtő (képzeletbeli) keresztlányaival, akik elkalauzolják őket a keresztapa birodalmába. Érdekes információk a szecesszió mestereiről, pletykák hírességekről, intrikák az alkotókról és egy finom művészettörténeti áttekintés A mi szecessziónk című tárlat műtárgyai segítségével.



Mi a csuda ez a szecesszió? – ezt a címet kapta az a kosztümös tárlatvezetés, amelyet Erdőffy Janka és Matild, azaz az Iparművészeti Múzeum múzeumpedagógusai, Borsai Dóra és Péterfy Melinda vezettek december első napjaiban. A századfordulóig utazhattak vissza a látogatók Ráthék villájában, ahol a háziúr, azaz Gyuri bácsi és felesége, Gizella néni épp beteglátogatóba ment. Míg körbejárták a villát az érdeklődők, megismerkedhettek az Iparművészeti Múzeum legszebb szecessziós műtárgyaival és alkotóikkal, valamint azt is megtudhatták, hogy a testvérpár miként vélekedett a századforduló új irányzatáról: ki vetette meg és ki látott benne fantáziát. Meséltek arról, hogy milyen kivonulásról volt szó, amikor a szecesszió stílusát megalkották, és a korabeli művészek közül ki lehetett irigylésre méltó, illetve kit negligált a nagypolgárság. A nővérek olyan (költői) kérdéseket tettek fel a látogatóknak: ki beszél latinul, van-e könyvük, hallottak-e a „nemrég” rendezett párizsi világkiállításról, valamint mit gondolnak Zichy Eleonóra ruhájáról, amelyet Rippl-Rónai József falikárpitra álmodott. (Mivel Matilda egy hasonló vörös ruhában jelent meg, elmesélte, engedélyt kért Eleonórától, hogy megvarrathassa.)



Kiderültek olyan pletykák is, mennyire volt Zichy Eleonóra távolságtartó a gyerekeivel, ki festette meg testvérét, a legszebb magyar nőként számontartott Klárát, valamint min veszett össze Rippl-Rónai és Thék Endre bútorgyáros. Szó esett róla, hogy miért skandalum a női láb alakú szivarvágó, és mit gondoltak a századfordulón a porszívóról, hogyan lett a zsebórából asztali óra, valamint mi köze a hajnali égbolthoz az eozinmáznak.

Figyeljék a programjainkat, az Erdőffy nővérek 2023 elején újra várják majd tárlatvezetésre az érdeklődőket!

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/news/view/618,Id%C5%91utaz%C3%A1s+az+Erd%C5%91ffy+n%C5%91v%C3%A9rekkel