Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép



Egy piros lakktáska, egy karosszék és egy asztal: az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében őrzött három magyar tárgy inspirálta Buliash Todaeva, kalmük-orosz származású designert egy saját, újrahasznosított anyagokból készült táskakollekció megalkotására. A jelenleg Franciaországban élő tervező október 5-től mutatkozik be alkotásaival a Körforgásban című kiállítássorozat következő szereplőjeként a Ráth György-villában. Ő a hatodik olyan meghívott alkotó, aki a múzeum gyűjteményéből merítkezve hoz létre új alkotást ebben a projektben. Megidézzük a 2018-ban indult kiállítássorozat eddigi műtárgyait, egyúttal bemutatjuk a sorozathoz készült katalógusokat is. 

A kortárs design főosztályt 2015 májusában alapította az Iparművészeti Múzeum azzal a céllal, hogy felfrissítse azt a kortárs gyűjtési kultúrát, amely az intézményben csaknem 100 évre megszakadt. Például a napjainkban a Ráth-villában látható szecessziós gyűjtemény az 1900-as évek kurrens iparművészeti tárgyi gyűjtésének eredménye.

Az új osztály elindításával hamarosan egy projekt is kirajzolódott, amellyel a hazai és nemzetközi kortárs alkotók kapcsolódhatnak a több évszázadot felölelő kollekcióhoz: ez lett a Körforgásban. Az időszaki kiállítássorozat legfőbb szándéka: mozgásban tartani és gyarapítani a múzeum gyűjteményét. A kortárs design osztály vezetőjének, Dr. Horváth Juditnak, a kiállítás kurátorának koncepciója szerint a felkért tervező kiválaszt egy tárgyat vagy tárgyegyüttest a múzeum kollekciójából, amelynek inspirációjára saját designt hoz létre. Ezzel az intézmény olyan designfolyamatokat indít el, amelyek a gyűjteményből kiválasztott darab vagy darabok nélkül nem jöhetnének létre.

A sorozat első résztvevője a 2018-ban fennállásának 25. évfordulóját ünneplő Artista Stúdió volt, amelyet 1993-ban hat tervező hozott létre. Ma hárman alkotják a csapatot: Imre Katalin, Rácz Nóra és Stampf Katalin. Az Artista tervezői két csészét választottak a 20. század első feléből és egyet a 18. század végéről, és a porcelánok nyomán három öltözéket készítettek el.

A tervezők a MOME-n szereztek diplomát, de tanultak a milánói és a brightoni egyetem divat szakán is. A budapesti mellett 2006-ban nyitották meg a bécsi múzeumi negyedben designüzletüket. Kollekcióikra jellemző a távol-keleti formavilág és a klasszikus európai szabásvonalak összefonódása, újraértelmezése. Tervezői bátran használják a különös anyag-, minta- és színtársításokat. A múzeummal való közös munkáról szóló kisfilmet ezen a linken tekinthetik meg.

A sorozat második kiállítója 2019-ben Maria Jeglińska lengyel designer volt, aki Mikó Sándor 1969-ben tervezett karosszékét választotta az Iparművészeti Múzeum bútorgyűjteményéből. A szék a budapesti Te+Én Eszpresszó berendezési darabja volt. Maria mozgatható, színes térelválasztó elemeket készített, amelyek stilizált emberi vagy állati figurákra emlékeztetnek. A bútordarabok valahol a két és három dimenzió határán vannak.

Maria Jeglińska 1983-ban született Fontainebleau-ben. 2010-ben megalapította a Design & Research nevű irodáját Londonban. 2007-ben diplomázott az ECAL ipari formatervezés szakán. Az IKEA Foundation ösztöndíjának köszönhetően a párizsi Galerie kreónak, Konstantin Grcic-nek (München) és Alexander Taylornak (London) dolgozhatott. A tárgyalkotásról készített összeállítás ezen a linken tekinthető meg.


2019 második felében Fazekas Valériát kérte fel múzeumunk. A kalap designer két díszedény nyomán több tucat kalapot alkotott. A design és a képzőművészet határán mozgó kalapjaira egyaránt jellemző a viselésükből adódó folyamatos változtathatóság, az anyag és a forma játékossága, valamint a térbeli dimenziók közötti léptékváltás egyensúlya. Alkotásai az organikus, légiesen alakítható, univerzális formáktól a plasztikusabb, szoborszerű, képzőművészeti objektekig terjednek. Különlegességük, hogy viselőjük személyiségét is képesek megváltoztatni aszerint, hogy miként hordják.

Fazekas Valéria 1987-ben szerzett diplomát a Magyar Iparművészeti Főiskolán, ahol Szilvitzky Margit volt a mestere, kalapjai rendszeresen szerepelnek nemzetközi és hazai kiállításokon. A gondolattól a megvalósításig tartó folyamatot ezen a kisfilmen követhetik nyomon.


A Körforgásban-sorozat negyedik vendége a cseh kortárs üvegművészet legelismertebb képviselői közé tartozó prágai Dechem Studio. Tervezői, Michaela Tomišková és Jakub Janďourek egy egyedi kötésű könyvet választottak a művészi könyvgyűjteményünkből, Flaubert Bovarynéját. Az eredetileg 1930-ban, Párizsban kiadott kötethez a harmincas évek második felében Grill Károly könyvkiadó vállalata Budapesten készített egyedi kötést kecskebőr és márványozott papírelőzék használatával. A Dechem Studio tervezői munkájukkal reflektáltak a könyv küllemére és tartalmára is. Lithyalin üveget, a márványozott papír mintázatához nagyon hasonló üvegtípust használtak az új tárgy elkészítéséhez, amely nem más, mint egy egyedi kivitelezésű tükör.

Az együttműködés fázisait megörökítő kisfilm az alábbi linken nézhető meg.

A múzeum gyűjteményéből hat szentkép ihlette meg Varga Helenát és Varga Erikát, a Romani Design tervezőit, akik ötödik közreműködőként tettek eleget a múzeum felkérésének. A testvérpár Szűz Mária- és egyéb női szentábrázolásokat újraértelmezve hat öltözékből álló minikollekciót álmodott meg az Iparművészeti Múzeum felkérésére. A tervezők a szentképek kereteit és az Istenanya-ábrázolásokat is felhasználták a ruhákon: Mária portréját Varga Erika fiatalkori arcképére, a Kisjézusét pedig Varga Helena gyermekkori portréjára cserélték. A római és görögkatolikus felekezetű romák körében nagy jelentősége van a vallásos kegytárgyaknak és Mária kultuszának, így esett a választás a javarészt több száz éves műtárgyakra, amelyek csodás kortárs öltözékeken nyertek új értelmet.

A Romani Design tervezőpárosának alkotói folyamatát az alábbi kisfilmben nézhetik meg.

--

A Körforgásban - In Circulation katalógusai a Ráth György-villa shopjában megvásárolhatóak.

 

 

 

 

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/news/view/731,K%C3%B6rforg%C3%A1sban+a+kort%C3%A1rs+design+