Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Amikor az első libavacsorák fogásai megjelennek az étlapon, már tudhatjuk, hogy lassan csak ötven nap van hátra ebből az esztendőből, Márton napja az ajtónkon kopogtat. A november 11-én esedékes ünnep a Pannóniában született, de már Itáliában nevelkedett Szent Mártonhoz köthető, akit a katonák és koldusok védőszentjeként is tiszteltek. Hittérítő munkája, a pogány falvak nagy részének megtérítése, valamint a nyomában történt csodák és gyógyulások a középkor szimbolikus alakjává emelték. Szent Márton és a tulajdonképpeni attribútumának tekinthető libaábrázolások nyomába eredtünk az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében.



A Márton-napi liba legendája a jótetteiért püspökké választani kívánt Szent Mártonhoz köthető. 371-ben, Tours-ban e cím ráruházása elől elrejtőzött egy libaólban, nehogy megtalálják. A történet szerint a libák gágogása elárulta rejtekhelyét, így aztán nem menekülhetett el a püspöki tisztség vállalásától. Ez a fent látható szentkép is a leginkább ismert segítő gesztusát örökíti meg. A római hadseregben szolgálva egy hóban fekvő koldusra lelt, akit egy köpenyéből levágott darabbal takart be. Ezt követően álmában Krisztus jelent meg neki, vállán a koldusra terített fél köpennyel. A szentkép egyébiránt egy 18. századi délnémet és osztrák szentképekből álló gyűjtemény része.

Szent Márton napja az őszi munkák és a betakarítás végét is jelentették. A mezőgazdasági év végét általában libából készült finomságokkal ünnepelték, és ekkor került az asztalra az újbor is. Erőt és egészséget töltöttek magukba az emberek, amikor „Márton poharával” koccintottak.


Ez a különleges fényhatású eozinmázas kisplasztika az 1920-as években készült Pécsett. A Zsolnay porcelángyár művészetét talán semmi nem határozza meg annyira látványosan, mint ez a különleges máz. A kék-sárga-zöld színben irizáló műtárgy a ráeső fényben minden napszakban más arcát mutatja. A libákat őrző kislány alakja ezen a különleges fényű alkotáson szinte a lenyugvó nap utolsó sugarait is megidézi, mintha hallanánk az esti mező halk neszezését, a libák gágogását, az állatok hazafelé terelésének monoton zaját.


Ugyanezt a jelenetet ábrázolja a Halasi Csipkeműhelyben, az 1940-es években készült kis csipketerítő.
A ma hungarikumként számontartott halasi csipke a századfordulón vált ismertté. A Dékáni Árpád tervei alapján és Narkovits Mária kivitelezésében készült egyedi, magyar varrott csipkefajtának – az ún. levegőbe varrott csipkének – nem volt idehaza hagyománya, ma pedig már a világ számos nagy múzeumában, gyűjteményében is megtalálhatóak darabjai New Yorktól Rómáig.


Hogy gyűjteményünkben nem csak finomfajansz vagy csipke alapanyagú műtárgyak őrzik a libapásztorkodás egykori tevékenységét, példa rá Fischof Jenő szecessziós mintázatú tükörkeretterve. Fischof a korszak kiemelkedő bőrműves szakembere volt, 1904-ben részt vett a St. Louis-i Világkiállításon is, ahol munkáival ezüstérmet nyert. Az Iparművészeti Múzeum adattárában őrzött tervei táskákhoz és tárcákhoz készültek, egyetlen ismert tükör- (vagy kép-) kerete az itt bemutatott darab.
A keret szabálytalan körvonalai szintén a szecesszió nemzetközi – a francia-belga art nouveau áramlatainak hatását mutatják.


Igazi pehelykönnyű alkotással zárjuk a Márton-napi libaseregletet megidéző írásunkat. Dávid Attila Norbert „Télkirálynő” elnevezésű, ezüstből készült nyakláncának éke ugyanis egy pár leheletfinom libatoll. A gyűrű készítője – saját bevallása szerint – szereti az anyagok változatosságát, a technikai részletek aprólékosságát és a finom, szellemes megoldásokat.

 

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/news/view/751,A+liba+alakv%C3%A1ltoz%C3%A1sai