Breuer Marcell saját tervei alapján készült az a nagyméretű gránitasztal, amely a világhírű, magyar származású bútortervező és építész New York-i irodájának berendezési tárgya volt. Az Iparművészeti Múzeum 2016-ban nyílt Breuer - Újra itthon című tárlata után most a pécsi m21 Galéria kiállításán látható újra ez a kivételes, 300 kg-os asztal. A Hiány és emlékezet című eseményen számos másik, Breuer által tervezett bútordarab, valamint kordokumentumok, tervek idézik meg a formatervező sokoldalú munkásságát.
A Pécsett 1902-ben született és nevelkedett Breuer Marcell neve meghatározó a 20. századi modern építészetben és tárgyalkotásban, a pécsi kiállítás ezeket a kettősségeket villantja fel: a bútortervező és brutalista építész stílusjegyeit, a világpolgár és szülőhazája, Magyarország kapcsolatát.
Breuer a bécsi Művészeti akadémián tanult szobrászatot, majd a weimari Bauhaus asztalos részlegébe került, innen pedig egy párizsi építészirodáig vezetett az útja. 1925-ben visszatért Weimarba, ekkor készítette el első, biciklikormány ihlette csővázas székét, amelyhez a Junkers repülőgépgyár adott csöveket.
1934-ben Budapestre költözött, de a mérnöki kamara nem vette fel a tagjai közé, így nem folytathatott tervezői tevékenységet, ezért a következő évben Londonba, majd az Egyesült Államokba repült.
A Harvard Egyetem professzora lett, valamint Walter Gropius építésszel, a Bauhaus alapítójával közös irodát nyitott. Breuer tervei alapján készült el a Whitney Museum New Yorkban, a párizsi UNESCO székház vagy a cleveland-i Museum of Art, de további épület- és bútortervei is ismertek világszerte.
Az Iparművészeti Múzeum több műtárgy kölcsönzésével is hozzájárult a most nyílt kiállításhoz: többek között látható Breuer New York-i irodájának egykori berendezéséhez tartozó gránit tárgyalóasztala, amely a Magyar Nemzeti Bank Értéktár programjának támogatásával 2016 őszén érkezett Magyarországra. Archaikus szerkezet, tömörség és puritán funkcionalitás – ezzel jellemezhető ez a két U-alakú pilléren fekvő, vékony gránitlapegyüttesből álló asztal. Emellett a tervező nevétől elválaszthatatlan csővázas bútorok – művésznevükön B5-ös és a karos B11-es változat – is megjelennek a tárlaton, amelyek Breuer legkorábbi csővázas munkái közül valók. E rendkívül egyszerű és könnyed, két hajlított elemből álló bútordarabok prototípusai már 1926-ban elkészültek, de a Thonet-cég a székek licenszének megszerzése után, 1929-ben kezdte el gyártani.