Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Kivételes női társaságban tölti majd az elkövetkező fél évet az a Rippl-Rónai József tervezte kárpit, a Vörösruhás nő, amely június 22-től látható a franciaországi Musée de Pont-Aven-ben. A Femmes chez la Nabis - de fil en aiguille avagy a Nők a Nabisban – a fonaltól a tűig című kiállítás a 19. század végén kialakuló, Paul Gauguin munkásságát csodáló művészcsoportra, a nabisokra fókuszál.

Teszi mindezt egy más perspektívából, mégpedig úgy, hogy a nabis művészek feleségei, szerelmei, szeretői, anyjuk és anyósuk – Pierre BonnardMaurice Denis, Georges Lacombe, Aristide Maillol, Paul Elie Ranson, Rippl-Rónai József, Ker-Xavier Roussel, Paul Sérusier, Félix Vallotton és Édouard Vuillard – szemszögéből, azaz a nők alkotásain keresztül mutatja be az alkotócsoportot.

Lazarine Baudrion (Rippl-Rónai József felesége) Maria Boursin (Pierre Bonnard felesége) Lucie Hessel (Édouard Vuillard szeretője) Laure Lacombe (Georges Lacombe anyja) France Rousseau (Paul-Élie Ranson felesége) Marthe Meurier (Maurice Denis felesége) Madame Vuillard (Édouard Vuillard anyja) Marie Vuillard (Édouard Vuillard nővére és Ker-Xavier Roussel felesége) Clotilde és Angélique Narcis (Aristide Maillol felesége és sógornője) Marguerite Gabriel-Claude (Paul Sérusier felesége) nem voltak a szó szoros értelmében vett "nábik". Ezek a háttérben dolgozó, támogató szerepű nők nem mint önálló művészek, hanem mint munkatársak, asszisztensek, valamint érzelmi, erkölcsi és anyagi támaszok kapcsolódtak a csoporthoz, a kiállítás ezekben a szerepükben jeleníti és erősíti meg őket.

Rippl-Rónai József felesége, Lazarine Baudrion alkotótársa volt, aki a művész tervei alapján unokahúgával, Claudette-tel több mint egy évig készítette a Vörösruhás nő című kárpitot. Az 1898-ban hímzett alkotás egykor gróf Andrássy Tivadar budai palotájának ebédlőjét díszítette. Az inkább képzőművészeti oldaláról ismert Rippl-Rónai legnagyobb iparművészeti vállalkozása az Andrássy-palota ebédlő berendezésének megtervezése volt. A kivitelezésbe Rippl-Rónai a kor sztár-iparművészeit vonta be: a bútorokat Thék Endre budapesti műhelye, a porcelán étkészletet a Zsolnay-gyár, az üvegablakokat Róth Miksa készítette. Az általa tervezett kárpit a kandalló fölött függött, és az egyetlen textildísz volt, amely túlélte a világháborút.

A Vörösruhás nő az Iparművészeti Múzeum Ráth György-villájából, A mi szecessziónk című kiállításról érkezett Franciaországba. Mivel ez egy érzékeny műtárgy, utazása előtt a kártevők kivédése érdekében 'fagyasztották', majd 3-4 hónapig fénytől elzárt szekrényben pihentették. A Musée de Pont-Avenben – számos remekmű mellett – november 3-ig lesz látható.

 

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/news/view/848,A+V%C3%B6r%C3%B6sruh%C3%A1s+n%C5%91+utaz%C3%A1sa