Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Az olimpia miatt most sokak figyelme Párizsra szegeződik. A francia fővárosba a világ minden tájáról sportolók, rajongók, érdeklődők utaznak, hogy részesei legyenek a legnagyobb múltra visszatekintő sporteseménynek. A megmérettetések apropóján augusztus 11-ig most olyan történeteket hozunk el olvasóinknak, amelyek egyaránt kapcsolódnak Párizshoz, az Iparművészeti Múzeumhoz és annak gyűjteményéhez.

A nagydíjas Bigot - Lavirotte pavilon az 1900-as párizsi világkiállításon, 1900, Párizs 

1900-ban a francia fővárosban rendezték meg a „szecesszió világkiállítását”. Hazánk sikerrel szerepelt ezen a nemzetközi fórumon, ahol a magyar pavilonban többek között Faragó Ödön bútorait, Róth Miksa szecessziós üvegablakait és a Zsolnay-gyár eozinmázas kerámiáit is láthatta a nagyérdemű. Az Iparművészeti Múzeum akkori igazgatója, Radisics Jenő hazánk képviselete mellett e szecessziós kiállítás legkvalitásosabb darabjai közül vásárolt – kivételesen magas összeg felett rendelkezve. „A múzeumi tárgyak megválasztásában biztos szeme és gazdag tapasztalata támogatta. Ez szerezte meg számára, mint szakértőnek, Európa szerte hírnevét” – olvashatók Csányi Károly gondolatai Radisicsról a Magyar Iparművészetben. Gyarapítási koncepciójának középpontjában – mely egyébként a művészi ipar szinte minden területét átfogta – a lakberendezési és egyéb dísztárgyak megszerzése állt, döntően azonban a bútorok és a fémművesség körébe sorolható tárgyak.

Radisics Jenő (1856-1917), az Iparművészeti Múzeum egykori igazgatója, 1911, Budapest (Strelisky Sándor fényképe)

A megvásárolt tételek között volt Alexander Bigot (1862-1927) szecessziós építészeti mintadarabokból – falburkolatokból, kandallókeretekből, plasztikus díszű oszlopokból, konzolokból, frízekből – összeállított pavilonja is. Bigot 1889-ben alapította meg kerámiagyárát az Orléans közelében fekvő Mer (Loir-et-Cher) városában. Az üzemben magas hőfokon tömörre égetett kőcserép árut állítottak elő, melyek felületét különleges mázakkal, gyakran kristálymázakkal borították, majd ezt savval maratták, így speciális hatású, matt felületet értek el vele. Ez a kerámia a modern, vasbeton szerkezetű épületek homlokzatának burkolására, épületplasztikai díszítésre volt a legalkalmasabb, de edények is voltak a gyár termékei között.

Bigot az 1900-as párizsi világkiállításon egy kerámiákból felépített „pavilon" formájában mutatta be építészeti mintakollekcióját, amely elnyerte a nagydíjat. Miután az expo november 12-én bezárt, a közel tizenhárom tonnás szállítmány útnak indult Budapestre. "A vásárlás lebonyolításában, az alkudozások folyamatában részt vett a múzeum franciaországi képviselője, Louis Delamarre-Didot, akivel Radisics Jenő több mint másfél évtizedes kapcsolatot ápolt. Az intézmény kifelé irányuló nyitottságát, széleskörű, élénk nemzetközi kapcsolatait mutatta, hogy a múzeumnak külhoni képviselői voltak, akik különféle tárgyak megvásárlását segítették. Különösen aktív szerepet játszott ebben a franciaországi képviselő, Delamarre-Didot, aki az Union des Arts Décoratifs tanácsának tagja volt. 1885-ben nevezték ki az Iparművészeti Múzeum franciaországi hivatalos képviselőjének, s már ugyanabban az esztendőben megkapta a Ferenc József rend lovagkeresztjét, a két ország közötti kapcsolatok építéséért."  - olvasható a Horváth Hilda által írt Bigot – Lavirotte pavilon - Ami egy műtárgyvásárlás mögött van… című tanulmányában, amely az Ars Decorativa 29. számában jelent meg. 

Radisics Jenő 1901. január 25-én kelt levelében már értesítette is a Bigot-céget, hogy küldeményük „tökéletes állapotban megérkezett a francia kerámia nagy dicsőségére, mint a Múzeum nagy értéke". A tárgyakat ekkor az Üllői úti Iparművészeti Múzeum hatalmas pincéjében helyezték el. A monumentális építészeti kerámiákat 1996-ban csak részben, együtt pedig 2013-ban lehetett a múzeumban megtekinteni. Jelenleg a 109 darabból álló kerámiaegyüttes kis része, egy mázas burkolólap-válogatás látható a Ráth György-villa látványtárában. (képünkön)

Épületkerámia - Fríz eleme, két balra úszó naphallal (az ún. Bigot - Lavirotte pavilon része), 1900, Bigot &Cie

 

 

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/news/view/863,Tizenh%C3%A1rom+tonna+szecesszi%C3%B3