Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Vági Flóra ékszertervező    Fotó: Rácmolnár Milán

Egy ékszertervező mindig visel ékszert? Miből inspirálódik a művészete? Hogyan fog hozzá egy ékszer tervezésének? Az Ékszerek Napja (március 13.) alkalmából Vági Flóra ékszertervezőt, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem ékszer és fémművesség mesterszak vezetőjét kérdeztük az egyszerre mindennapi és nem mindennapi kiegészítőkről.

Januárban kiválasztottuk az ékszeredet egy hollywoodi színésznő ruhájához, amit a Golden Globe-on viselt. Évek óta van egy sorozatunk, ahol az Oscar-díjkiosztón szerepelt ruhakölteményekhez választunk az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből műtárgyakat. Szerintünk Sharon Stone öltözékéhez a te brossod passzolt. Milyennek találtad ezt a párost? Inspirálnak a hasonló divatjelenségek?

Igen, egy ismerősöm hívta fel a posztra figyelmemet. Ugyan nem ismerem személyesen Sharon Stone-t, de karakteres és határozott nő hírében áll, külsőre pedig egyszerre stílusos, mégis természetes, így szerencsés párosításnak találtam.

Mint ékszertervező, te mindig viselsz ékszert?
Egyszerűbb hordható darabokat minden nap, a különlegesebb darabokat pedig különleges alkalmakra. De legyen szó bármelyik kategóriáról, igyekszem odafigyelni rá, hogy olyan tervezők munkáit viseljem, akikre szívesen hivatkozok, mint a szakmában kiemelkedő alkotókra.

Mi az, amit megnézel valakin először? Mit árul el neked egy emberről, hogy milyen ékszert visel?
Valójában többet, mint azt gondolnánk. Egy ékszer sokat elárul egy férfi vagy nő személyiségéről. Az, hogy milyen típusú, milyen anyagból készült és milyen méretű ékszert visel, mind összefüggésben van a viselő természetével és a világgal, az emberekkel való viszonyával.

Hogyan fogsz hozzá egy ékszer tervezésének?
Rengeteget fotózok, általában a részletek és a szokatlan összképek megfigyelésére koncentrálva. Az anyagok elsődlegesek számomra, aztán egy hosszú elmélyülési folyamat következik, amikor „birkózunk” az anyaggal, egymást formáljuk. Aztán ha megtaláltam a megfelelő formát, akkor jön a következő rétege a tárgynak: a felületek és a színek aprólékos megkomponálása. Minden darabon sok-sok hétig, sőt akár hónapokig dolgozom.

Fő alapanyagai munkáidnak a papír és a fa. Mi az, ami ebben a két anyagban inspirál téged?
Egyrészt a végtelen sok megjelenési forma, amit lehetséges megidézni velük, másrészt az illatuk, ami minden különböző típusú fának és papírnak más és más.

A MOME-n az ékszer és fémművesség mesterszak vezetője vagy. Mi az az univerzális tudás, ami mindenképpen fontos szempont a tanításnál?
Ugyanaz, mint bármelyik művészeti diszciplínánál. Fontos ismerni a szakmai alapokat, a meghatározó alkotókat. Az ékszer műfaja nem anyagközpontú, ahogyan más, az iparművészethez sorolható műfajok többségénél. Több alapanyag és technológia is megengedett. A legfontosabb szempont, hogy éppen emiatt minden művészeti területre nyitott legyen egy alkotó.

Karkötő "Blue velvet", Tervező: Vági Flóra, 2018 

Háborús anyaghiány, divatellenesség, az oktatás hiányosságai, vagy éppen a kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a múlt század közepe óta szinte évtizedenként újra "fel kellett találnia" magát a hazai ékszertervező szakmának. Létezik valamiféle tradíció, amihez lehet így csatlakozni?
Fontos és elengedhetetlen a történelmi tárgyismeret, hiszen az alapvető ötvöstechnikák a mai napig szinte változatlanok, azonban sok új réteggel gyarapodtak az idők során, és ahhoz, hogy ne reprodukáljanak a kortárs alkotók, hanem valóban modern szemléletet kövessenek, fontos, hogy az aktuális művészeti és esetekben technológiai tendenciákat tekintetében is naprakészek legyenek.

Melltű - Small white, Tervező: Vági Flóra, 2016 

Milyennek látod a MOME-n tanuló új generációt? Milyen motivációkkal érkeznek a diákok, és hogyan tekintenek a leendő szakmájukra?
Nagyon sok különböző típusú és szemléletű hallgató van az egyetemen. Az információ áramlása miatt, már nem csak egy vagy néhány oktató határozza meg és jelöli ki az egyetlen „helyes” utat. Rengeteg lehetőség és irány van. A hallgatók személyisége és képességei határozzák meg ezek közül mit választanak.

Az ékszerviselet szerepe koronként változott. Az derül ki a Ragyogj! - Ékszerek ideje című tárlaton is (Vági Flóra a kortárs ékszereket bemutató pop-up kiállítás kurátora volt), hogy egy olyan nyelvként értelmezhető, amellyel saját magáról, identitásáról és közösségéről is beszél a viselő. Milyen szerepét látod ma az ékszerviseletnek?
Az általánosságban vett és a szélesebb közönség által ismert ékszerek szerepe nem sokat változott mára sem.

Karkötő - White, Tervező: Vági Flóra, 2016

A nagy márkák mentén továbbra is státuszszimbólumként funkcionál. Azonban a művészetre nyitottabb közönség számára a kortárs ékszer egy új dimenziót tár fel, amelyben közvetlenül tud a személy, az alkotó és a tárgy kommunikálni egymással. És igen, az ékszer akár lehet az önkifejezés eszköze, mind a művész, mind az ékszer viselője számára.
 

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/news/view/900,%22Birk%C3%B3zunk+az+anyaggal%2C+egym%C3%A1st+form%C3%A1ljuk%22+