Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Az idén is elképesztően sok ember volt kíváncsi a Múzeumok Éjszakájára a Ráth-villában. Kiállításmegnyitótól a dj setig jó sok lehetőséggel vártuk azokat, akik hozzánk látogattak. Volt, aki kimondottan a mi programjaink miatt váltott jegyet, mások pedig beugrottak a budapesti „portya” során. Hiszen ilyenkor egyetlen karszalaggal körbeutazható több száz intézmény.

Ez alkalommal is délelőtti kiállításmegnyitóval kezdtük a Múzeumok Éjszakáját: megnyílt az Egy kis Bécs Budán, amely a nagy hírű osztrák építész és dizájner, Josef Hoffmann, a Wiener Werkstätte egyik alapítója által, a századfordulón épített budai Pikler-villát mutatja be. Az osztrák alkotó összművészeti munkája volt ez a Trombitás úti épület: teljes építészeti és belsőépítészeti kialakítása, sőt kertjének kompozíciója is Josef Hoffmann elgondolásai nyomán készült. A vendégeket  Jékely Zsombor főigazgató-helyettes köszöntötte, a kiállítást Rainald Franz, a bécsi Iparművészeti Múzeum (MAK – Museum für angewandte Kunst) kurátora nyitotta meg. A szerencsések bejutottak Horányi Éva művészettörténész valamelyik kurátori tárlatvezetésére. Nagy sikert aratott – többek között – a villa eredeti csillárja, amelyet az 1952-es államosításkor menekített ki az ott lakó Weidinger család. Most egy magyar gyűjtőtől kaptuk kölcsön a gyönyörű lámpát, de megannyi műtárgy érkezett a bécsi iparművészeti múzeumtól, a MAK-tól.



Folyamatosan jöhettek a látogatók a vezetésekre. Horváth Hilda, A mi szecessziónk, a Dresszkód: Katti Zoób és a Minivarázs című ex libris kiállítások kurátora is mesélt a múzeum legszebb szecessziós tárgyairól, a Zoób Kati-ruhákról, amelyek maradtak a villában és az egyik legnagyobb ex libris-gyűjteményről.


Az esti zseblámpás tárlatvezetésre olyan sokan voltak kíváncsiak, hogy hosszan kígyózott a sor a Ráth-villa kertjében. Így Gerhardt Krisztina tárlatvezető mellett Borsai Dóra művészettörténész-múzeumpedagógus is vitt egy csoportot.

Hosszasan sorakoztak a nézők Markó-Valentyik Anna asztala előtt, miután megnézték a Padlizsánkrém székelymenyecske módra című tárgyanimációs előadását, ahol a menyecskét konyharuha, a vőlegényt vágódeszka, az ördögöt fakanál, a huszárt pedig nagykés alakította. Szerepet kapott reszelő, serpenyő, só- és borsszóró is. Amíg a bábművész eljátszotta a népmesét, elkészült egy adag cukkinikrém is, amelyet a nézők elmajszolhattak egy jófajta győri székelykenyér-szeleten. Na de miért cukkini, ha padlizsánt ígért? Mert mint a meséből kiderült, a menyecske minden kérés ellenkezőjét csinálta, szóval egyértelmű volt, hogy a kence is másból készül, mint a cím sugallta.
A mese előtt és után a Ráth-villa kertjében beülhettek múzeumpedagógusaink kreatív workshopjára azok a gyerekek és felnőttek, akikkel újragomboltuk a szecessziót. Színes gombos brossokat, hajcsatokat, valamint fémdomborítással ex libris-képeket (ez a művészi tulajdonjegy a könyvekben) készíthettek, majd vihettek haza. A színezésért rajongóknak készült az a fekete-fehér rajz, amelyet a Pikler-villa madaras fali motívumai nyomán készítettünk.



Az élő múzeummal foglalkozó Mare Temporis eseményei mindig rendkívül népszerűek. Prosinger Lívia és Dittera Károly időutazós tárlatvezetésre vitte több alkalommal a látogatókat. A Ráth-villában Bajnóczy Károly műgyűjtő és felesége elevenedett meg általuk a századfordulóról, akik azon vitatkoztak, hogy a Párizsi Világkiállításról hazahozott újabb műtárgyaknak hogyan csináljanak helyet a zsúfolt villában. Bajnóczyék ötórai teára kiköltöztek a kertbe is, ahol beszélgetni lehetett velük, és úgy tudjuk, új jelentkező is akadt a Mare Temporis csapatába.



Az Egy kis éji zene programunkat csak nagyon rövid időre zavarta meg az eső. Perrin pompás dj setjei között a Fran Palermo zenekar frontembere, Henri Gonzo adott akusztikus koncertet. A nagy rajongói bázissal rendelkező zenészre olyan sokan voltak kíváncsiak, hogy megtelt az összes pad, nyugágy és molinófotel, sőt, sokan álltak mögöttük is. Henri Gonzo maradt az estét záró dj setre, és együtt pörgött a többiekkel a kertben.



Kurátorainkkal szombaton nemcsak a Ráth-villában lehetett találkozni, hanem olyan múzeumokban, ahol az Iparművészetinek vendégkiállítása van vagy ahol társrendező.
A Mezőgazdasági Múzeumban a Herkulestől a szolárpanelig című órakiállításunkon Juhász Gábor főrestaurátor mutatta meg Radvánszky Ferenc órásmester és -restaurátor gyűjteményének egy részét.
A Nemzeti Galériában az IMM az egyik társrendezője az Art deco Budapest. Plakátok, tárgyak, terek (1925–1938) című kiállításnak. Novák Piroska főmuzeológus, a kerámia- és üveggyűjteményünkről, Semsey Réka főmuzeológus és Perger Andrea restaurátor a viseletekről és kiegészítőkről mint múzeumi műtárgyak, valamint Marosi Eszter főmuzeológus az art deco megjelenése a múzeum grafikáin témában tartott vezetést.

Marosi Eszter a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban is vezetett múzéjezőket. Ő volt ugyanis a Mesebolt és Aranyecset című időszaki kiállítás társkurátora, és most is elhalmozta a látogatókat Lukáts Kató grafikus művészetéről szóló érdekességekkel.

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/programs/view/656,%C3%9Ajragombolt+szecesszi%C3%B3+a+M%C3%BAzeumok+%C3%89jszak%C3%A1j%C3%A1n