Az egyik leggazdagabb gyűjteménycsoportunk, amiből típusokban, korszakokban, formákban és díszítésben számtalan nívós variánssal rendelkezünk az íróasztalok kollekciója.
Az 1790-es évek elején, elsőrangú francia műhelyben készült ez a letisztult vonalú, elegáns cilinderes íróasztal. Racionális felépítésű, térbe állítható; hengeres cilindere felvonásával előtűnnek a kis fiókok, egyidejűleg a bőrborítású lapja is kihúzódik.
Az íróasztal mentes az előző korszak rokokó faragványaitól, gazdagívelésű cizellált vereteitől.
Darabunk egyetlen díszítése az egyenes vonalú bronz szegélyezés, a tetejét fedő márványlap áttört bronz rácskerete, geometrikus fiókhúzói. Nemes, meleg vöröses mahagóni borításának selymes fénye mindenkép kiemeli az enteriőr berendezései közül.
Franciaországban, egy évtizeddel később – 1800 körül – készült a hasonló felépítésű, szintén mahagóni borítású cilinderes íróasztalunk.
A típus nem volt ismeretlen német területen sem, különösen Dávid Roentgen (+ 1807) neuwiedi műhelyének késői, 18. század végi alkotásai között.
A gyűjteményünkben őrzött íróasztalt a franciákhoz képest kissé robusztusabb kivitelben Andreas Fiedel készítette Hersbruckban, Bajorországban 1792-ben.
A cilindert már a 18. század végétől Angliában, majd a 19. századba szerte Európában ívesen felhúzható redőny váltotta fel.
A cilindert már a 18. század végétől Angliában, majd a 19. századba szerte Európában ívesen felhúzható redőny váltotta fel.
A bécsi Iparművészeti Múzeum (MAK) könyvtárában őrzött mintarajz mutatja a Danhauser kollekció No. 33 típusú redőnyös íróasztalát.
Szerző: dr. Lovay Zsuzsanna művészettörténész, Bútorgyűjtemény Főosztály