A közönség első alkalommal a 2016-ban nyílt Színekre hangolva című időszaki kiállításon láthatta a kései cseh modernizmus meghatározó alkotópárosának üvegből készült plasztikáját, noha Stanislav Libenský és Jaroslava Brychtová munkái többször is szerepeltek már Budapesten csoportos kiállítások keretében (1971, 1985, 1990). Élénkvörös, átvilágítva bíborviola színű, öntött technikájú üvegszobruk 1993-ban került az Iparművészéti Múzeum gyűjteményébe Susanne K. Frantz, a Corning Museum of Glass főkurátorának ajándékaként. A tárgy 1989-ben készült párdarabja a New York állambeli üvegmúzeumban található.
Libenský és Brychtová a modern cseh, egyben a nemzetközi üvegművészet egyedülálló alkotói, akik az ipari formatervezésen át, az építészeti üveg feladatain keresztül, a stúdióüveg műfajáig szinte valamennyi területen felülmúlhatatlant hoztak létre együtt. A házaspár 1954-től dolgozott közösen, Libenský rajzokat készített, amiket az eredetileg szobrász végzettségű felesége mintázott agyagba, az alkotás utolsó fázisát, vagyis az üvegöntés (casting) folyamatát együtt végezték. Libenský tervező- és alkotómunkája mellett rendkívül fontos oktatói tevékenysége is a prágai Iparművészeti Főiskolán. Hazánkból két üvegművész – L. Szabó Erzsébet és Vida Zsuzsa – tanulhatott Libenský professzortól. Vida Zsuzsa hozta magával Prágából, a technikai és szemléletbeli tudással együtt, jelen írás címadó idézetét is.
Férje 2002-ben bekövetkezett halála után Brychtová egy nemzetközi díjpályázat formájában állított emléket Libenský generációk szemléletére ható oktatói tevékenységének. A nevét viselő Stanislav Libenský Award az üvegtervező hallgatók alap- és mesterszakos diplomamunkáinak éves seregszemléje, amit 2009-ben rendeztek meg első ízben. A kiállításra beválogatott és díjazott pályakezdő alkotók számára hatalmas bemutatkozási lehetőség a Libenský-pályázat, amin számos magyar tehetség is szerepelhetett már: Kóródi Zsuzsanna (2010), Biliczki Anett (2011), Bősze Eszter (2011), Göncz Izabella (2011), Varga Dóra (2011), Virág Hajnalka (2011), Varga Gyöngyvér (2012), Ábel Tamás (2013), Farkas Diána (2014), Bánó Rita (2015). Elnézve a pályázatra beérkezett alkotások változatosságát és a Libenský - Brychtová házaspár tömbszerű, a fény és a színek által mégis expresszív, emocionális jelentéssel telítődő munkáit, igazat adhatunk Libenský mottójának: „Az üveg minden emberi érzés kifejezésére alkalmas.”
A COVID-19 vírus keltette világjárvány alatt érkezett a szomorú hír Jaroslava Brychtová haláláról, a művésznő július 18-án ünnepelte volna 96. születésnapját.
Stanislav Libenský – Jaroslava Brychtová: Diagonal – üvegplasztika
Železný Brod (Csehország), 1987
Fotó: Friedrich Krisztina gyűjteménykezelő, Kerámia- és Üveggyűjtemény Főosztály
Szerző: Novák Piroska muzeológus, Kerámia- és Üveggyűjtemény Főosztály