Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Gyűjteményünk egyik legtöbbet kiállított és leglátványosabb szecessziós könyve egy anglikán szertartáskönyv, amely múzeumunk 1902-es brit iparművészeti kiállításán szerepelt, onnan pedig vásárlás útján került be a gyűjteménybe. (The Communion and Other Services According to the Use of the Church of England. Oxford, é. n.)

A kötés a Bath városában működő könyvkötő, Cedric Chivers (1853–1929) nevéhez fűződő vellucent (az áttetsző pergamenre utaló vellum és translucent szavakból) technika egyik különösen karakteres példája. Ennek lényege, hogy az akvarellel festett színes díszítés a kötést borító – a speciális kezelés révén csaknem átlátszó – pergamen alatt található. Kötetünk esetében az akvarellfestés Herbert Granville Fell (1872–1951) festőművész munkája.

A 19. század végéig készült bőrkötések hagyományos színvilágához képest újszerűnek ható, friss, pasztellszínű, finom árnyalatok és különleges felülethatások jellemzik ezt a kötést, amelynek alapszíne barnás-sárgás, tábláinak domináns felülete pedig kékes-lilás-mályvaszínű, márványos hatású. Egyes díszítményeket a pergamen felületén alkalmazott hagyományos kézi aranyozás emel ki; a kötés további különleges, ékszerszerű dísze a gyöngyházberakás.

Cedric Chivers 1903-ra fejlesztette ki a vellucent technikát, amely általában az előtábla betétjeként jelent meg kézi aranyozással díszített bőrkötéseken. A most bemutatott darab azért is bravúros, mert a kötés egésze vellucent technikával készült. A technika első ismertetése Herbert Granville Fell: A New Method of Decoration for Bound Books – the "Vellucent" Process című 1903-as tanulmányában található (The Studio 29, 169–176.), amelynek megjelenése idején múzeumunk már e különleges kötet birtokában volt.


Szerző: dr. Prékopa Ágnes főosztályvezető, Könyvtár Főosztály

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
https://www.imm.hu/hu/news/view/245,Cedric+Chivers+%C3%A9s+a+vellucent+technika