A Ráth György-villa A mi szecessziónk állandó kiállításán számtalan különleges műtárgy csodálható meg, azonban a Vörösruhás nő olykor szabadságra megy. A textilgyűjtemény egyik fő műve, Rippl-Rónai József világhírű falikárpitja ugyanis különleges védelmet és bánásmódot igényel, éppen ezért restaurátoraink és kutatóink ideiglenesen engedik ki a speciális raktári védelem alól.
A kárpitot Rippl-Rónai tervei alapján második felesége, Lazarine Baudrion készítette. 1888-ban, Párizsban, egy vásári körhintánál ismerkedtek meg, majd tíz év ottani és hat év kaposvári együttélés után kötöttek házasságot. Lazarine gyönyörűen hímzett, művésztársa is volt Rippl-Rónainak, iparművészeti munkáinak egy részét, a felrajzolt gobelinterveket ő keltette életre.
A vörösruhás nő kompozícióján érezhető Aristide Maillol katalán származású francia képzőművész hatása, aki művészbarátságban állt Rippl-Rónaival. 1890-ben ismerték meg egymást - szintén Párizsban - útkeresésük, pályájuk elején. Hasonló falakba ütköztek, ugyanazt gondolták a művészetről, és mindketten a korszak francia szimbolista közegében mozogtak. Barátságuk komoly hatással volt művészetükre, egészen 1900-ig szinte napi kapcsolatban álltak, míg végül Rippl-Rónai otthagyta Párizst.
A falikárpit megszólalásig hasonlít Maillol Elvarázsolt kertjének egyik nőalakjára. Ebből is látszik, hogy rendkívül gyakran cseréltek egymás között motívumokat, amelyek aztán más-más módon köszöntek vissza a képeken.
A hímzett kárpit Andrássy Tivadar budai palotájának ebédlőjében, a kandalló fölött függött. A II. világháborúban elpusztult berendezés textildíszei közül egyedül a Vörösruhás nő maradt fenn.
Látogassanak el a Ráth-villába és tekintsék meg a kiállítótér szimbolikus, világhírű Rippl-Rónai művét, mielőtt újra visszavonulna!