Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Aszimmetrikus, ferdenyakú félporcelán váza mázalatti kobalt-oxiddal kézzel festve – ez a Képlékeny hagyomány című alkotás, amely megtalálható az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében is. Tárgy és tervezője sorozatunk következő részében megmutatjuk: mi lakik a máz alatt, azaz milyen különleges tárgyakat készít Andrási Edina porcelántervező, akinek Lumimóza porcelánlámpájának prototípusa például a Milánói dizájn hét keretében, a Fuorisalone digitális platformján is bemutatkozott.

A dizájn és a festészet határterülete izgatja Andrási Edinát. Az „Így alkotunk mi – az Artus Lakók kiállítása” című tárlatvezetésen Varga Virág képzőművész elmondta: a porcelántervező lámpái egyben szobrok is, amikor tányérokat, bögréket, vázákat készít, akkor azokra festményként tekint. Papír- és kerámia-rátéteket használ pohárképeinél, és a színező anyagok is agyageredetűek.

A művész hol buborékformában ötvözi a papírt és a porcelánt, hol pedig sutba dobja a megszokott formákat, és aszimmetrikus, ferdenyakú vagy esetlennek tűnő, izgalmas, geometrikus tárgyakat készít. A tradicionális motívumokat 21. századi nézőpontból vizsgálja meg. Művein visszatérő elemek a botanikai mintázatok és a felnagyított mikrobák, a múzeum gyűjteményében is megtalálható vázára pedig elektronikai eszközöket festett, megmintázva a digitális világban eltöltött napi óráinkat.

Egy hónapot töltött el egyetemistaként a Zsolnay-gyárban Andrási Edina, ahol régi porcelánok vették körül. Fel is használta ezeket a régi formákat, montázsszerű új tárgyakat álmodott belőlük, remixet, ahogy a kollekció neve is jelzi. Mindegyiknek megtartotta a funkcióját, hibridszerű teáskészletet alkotott. A Herendi-gyárbeli tapasztalatait arra használta, hogy a porcelán művészi értékét adja vissza. Kortárs dizájn kontextust adott a formáknak: az így készült antropomorf tárgyak új életre lehelték a régi stílusú porcelándarabokat.

Andrási Edina alkalmazott grafika és szilikátipari formatervező szakirányon végzett a Nyugat-Magyarországi Egyetemen, majd Pécsett folytatta tanulmányait dizájn- és vizuálisművészet tanár szakon. Több önálló és csoportos kiállításon, valamint ösztöndíjas programban vett részt, legutóbb a Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíjat kapta meg. Itt olyan lámpát akart létrehozni, amelynek falvastagsága elég strapabíró, ugyanakkor megmarad az anyag áttetszősége, és a rétegek, a mintázatok is jól kirajzolódnak. A Lumimóza porcelán lámpája prototípusait és csomagolását tervezte meg, amelyet a Milánói dizájn hét keretében, a Fuorisalone digitális platfomon is bemutattak.

A lámpák mellett porcelán-papír világító objektumokat is alkot, amelyek egyszerre használati tárgyak és szobrok, és a fény hatására a porcelánban láthatóvá válnak a papír rétegei és különböző mintázatokká állnak össze. Mint az alkotó több helyen is említette: a szobrok fiktív lényeket ábrázolnak, a jövő élőlényeit, akik az organikus és mesterséges lét között lebegnek. Ez volt 2019-ben Andrási Edina Kozma Lajos kézműves iparművészeti ösztöndíjas programja is.

A BÁV május eleji online árverésén Andrási Edina alkotására is lehetett licitálni. Ekkor ugyanis több Zsolnay-kerámiát is elárvereztek, köztük a művész díszvázáját a Deconstructed sorozatból.

A PTE Művészeti Doktori Iskola kezdeményezéseként nyílt egy hete az „Egzisztencia. Magunkon kívül – 25 éves a pécsi Művészeti Kar” című kiállítás a budapesti FUGA építészeti központban az a tárlat, amely reprezentatív válogatás a pécsi egyetem alapító képzőművészei, a jelenlegi oktatók, a doktoranduszok és a graduális hallgatók munkáiból, köztük Andrási Edináé is. A kiállítás július 4-ig látható a Petőfi Sándor utcában.

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
https://www.imm.hu/hu/news/view/337,Fikt%C3%ADv+vil%C3%A1g%C3%ADt%C3%B3+szobrokt%C3%B3l+a+remixelt+Zsolnayig