Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Ma már elképzelhetetlen számunkra, hogy olyan kényelmetlen és kíméletlenül szoros kiegészítőket hordjunk, mint a fűző. De az általa karcsúsított öltözet mégis a nőiesség és a jómód reprezentációs céljait szolgálta egészen a 19. század végéig. Mint annyi minden más területen, a szecesszió forradalmian új eszmeisége a női divatra is hatott. Lássuk, milyen út vezetett a fullasztó és nehéz ruhadaraboktól a könnyedebb, szabadabb viseletekig.

A 19. század egyszerre szorongató és terebélyes ruhadarabjait hátrahagyva, a századforduló divatja lassan, de biztosan kezdte lélegzethez engedni a hölgyeket és lazítani velük együtt a ruhadarabjaikat is. Az egyre aktívabb életet élő nők a sportolás, az úszás és a szabadidő mozgalmas eltöltése közben már elhagyták a sokszor több kilogrammnyi anyagmennyiséget jelentő, mozgást akadályozó ruházatokat, és lezserebb, lazább öltözékeket kezdtek viselni.

A századforduló divatját a fűzőtől való megszabadulás vágya vezérelte, így a korszak tervezői alternatívákat kerestek. A hatalmas méreteket öltő acélmerevítős alsószoknya, valamint a turnűr (párnácska alakú tömés a szoknya alatt) egyre inkább kikopott a hölgyek ruhatárából. A fűző viselése – bár változó formában – még egy ideig megmaradt. A szecesszió korszaka egy új típusú fűzőt inspirált, amely „angolnaszerű”, úgynevezett S-vonalú sziluettet és keskenyebb csípőt formázott. A korabeli illemszabályok szerint egy tisztességes nő fűző nélkül nem jelenhetett meg az otthonán kívül.

 

A fűző vagy más nevén míder a derekat 10-15 centiméterrel szűkítette halcsontok és fémmerevítők segítségével. Főként orvosok harcoltak az egészségtelen viselet ellen, de mivel a nők inkább szépek akartak maradni, így figyelmeztetéseik nem találtak értő fülekre. Orvosi kutatások alapján azonban lassan láthatóvá vált, hogy a nők közel fele a túlzott fűzőhasználat miatt halt meg légzőszervi betegségben, de más, például gyomor- vagy lépbántalmak is szerepeltek az okozati listán. Sőt, a gyermek háborítatlan kihordását is gátolta. Idehaza a híres tüdőgyógyász, Korányi Frigyes állt a fűző elleni mozgalom élére.

Ekkoriban a világ több pontján létrejövő női egyletek vagy mozgalmak a ruhareform és a kényelmesebb öltözékek népszerűsítéséért emelték fel a hangjukat. Azt az álláspontot képviselték, hogy a divat megújítása a nők helyzetének változását is magával hozza majd, lehetővé téve a nagyobb társadalmi mobilitást, az esetenként kényszerű házasságtól való függetlenedést, vagy akár csak a könnyebb mozgás luxusát.    

 

A fűző újragondolása is szükségessé vált, így a 20. század elején megjelent az úgynevezett reformfűző is, amely sokkal kényelmesebb volt a halcsonttal vagy fémmel merevített hagyományos daraboknál, ezért könnyebben lehetett benne végezni a napi tevékenységeket és a testmozgást. Ez egy inkább övszerű vagy akár gumírozott kiegészítő volt, amelyre aztán a századforduló egyik népszerű ‘új’ viselete, a fehér vászonblúz került és vált rendkívül divatossá a korra jellemző szoknya-blúz kombinációjában. 

 A fűzőmentesítés „atyja”, a stílusinnovátorként vagy teátrálisan akár a nők megmentőjeként is aposztrofálható Paul Poiret divattervező volt a 20. század elején. Egy forradalmian új, fűzőt nem igénylő szabásvonalat vezetett be a női divatba, amelyet az akkortájt Európa-szerte hódító keleti hatás inspirált, és a századforduló képző- és iparművészetére, valamint divatjára is nagy hatással volt.

Ezek a japán kimonó ihlette viseletek már nem tették szükségessé a fűző viselését, mert a ruha a mellrész alatt szabadon, harangalakban omlott, amely már nem a karcsú derekat emelte ki elsősorban, hanem inkább anyagában, új megoldásaiban nyűgözte le a szemlélőt. A lefelé bővülő, kaftánszerű viseletek az egzotikus kelet hangulatát hozták, kiegészítve az új kalap- és kiegészítődivattal.

A Dresszkód: szecesszió kiállításunk nyitvatartását meghosszabbítottuk, szeptember 12-ig látható a Ráth-villában. 

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
https://www.imm.hu/hu/news/view/359,A+ruhadarab%2C+amelyt%C5%91l+a+l%C3%A9legzet+is+el%C3%A1ll