Inni vagy nem inni: az itt a kérdés! Talán egyre többször halljuk a környezetünkben, hogy ismerőseink csatlakoznak a száraz november kihíváshoz, amelynek lényege, hogy egy hónapig nem fogyasztanak alkoholt.
A Nagy-Britanniából származó Sober October kampányát idehaza a Kék Pont Alapítvány adaptálta, és több éve látható tendencia, hogy a közösségi felületeken sokan a #száraznovember címkével ellátott kihíváshoz társulnak. De itt nem áll meg a folyamat, hanem egyúttal egy új, társadalmilag is hasznos szintre is fordulhat: Angliában adománygyűjtő kezdeményezésekkel kötik össze ezt az időszakot. A jótékony cselekedet lényege, hogy a kihívásban résztvevő pénzügyi adakozásra ösztönzi barátait, családtagjait, ismerőseit - támogatva őt döntésében, a pénzt pedig gyógyíthatatlan vagy hosszú lefolyású betegségben küzdők kezelésére gyűjti. A #száraznovember felhívásához csatlakozókat mi most gyűjteményünk kapcsolódó darabjainak bemutatásával támogatjuk.
A pohár teljesen tele van vagy szinte üres? Nos, az úgynevezett toastmaster pohár az illúzió nagymestere, mivel a folyadék helyét alkohol helyett valójában tömör üveg tölti ki. E tárgytípus a 18. századi Anglia klubéletének köszönheti elterjedését, ahol a pohárköszöntők bejelentőjének vagy a ceremóniamestereknek meg kellett őrizniük józanságukat és beszédkészségüket az események végéig, de poharuknak emellett mindig telinek kellett látszódnia. Ez az 1800-as évek végéről származó ivópohár csak negyedakkora űrtartalmú, mint a való mérete.
Bacchust a római mitológiában a bor, a jókedv és vidámság isteneként tisztelték az ókorban. A földművesek körében közkedvelt isten alakjában a föld termőerejét elhozó és a gazdag termés támogatójaként tartották számon. Fején a szőlő leveleiből font koszorú jelzi a bódító italhoz való kapcsolódását, míg a hordón ülve magasra emel egy borospoharat, mellette puttók a bortól vagy csak az isten ihletétől megmámorosodva, táncolva követik urukat. A meisseni porcelángyár kis szoboregyüttese a 18. századból származik.
A Hofbrau München márkajelzése sajátos patinával jelenik meg ezen a századforduló környékén készült söröskupán. A henger alakú kőcserép korsó füllel és csuklópántos fedővel, oldalán többnyire domborműves vagy cégjelzésű díszítéssel készült.
Sajátos bájával tűnhet ki a sörhirdetések között Darilek Henrik plakátterve a 20. század elejéről. A bőven megtöltött pohár tetején gyöngyöző sörhabba kóstol bele a kicsi gyermek.
Az itóka nem neki készült, erre utal az elnéző dorgálással őt figyelő női alak „Ejnye be jó!” felkiáltással. A plakát tervezője, Darilek Henrik iparművész, grafikus a pécsi Zsolnay-gyár tervezőjeként is dolgozott, a századfordulón lakberendező tervezőirodát nyitott.
Néhány középület és magánlakás belső berendezésén kívül különböző iparművészeti tárgyak tervrajzainak változatos, gazdag sorozata, továbbá kereskedelmi és könyvgrafikák kerültek ki keze alól.