Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Inni vagy nem inni: az itt a kérdés! Talán egyre többször halljuk a környezetünkben, hogy ismerőseink csatlakoznak a száraz november kihíváshoz, amelynek lényege, hogy egy hónapig nem fogyasztanak alkoholt.

A Nagy-Britanniából származó Sober October kampányát idehaza a Kék Pont Alapítvány adaptálta, és több éve látható tendencia, hogy a közösségi felületeken sokan a #száraznovember címkével ellátott kihíváshoz társulnak. De itt nem áll meg a folyamat, hanem egyúttal egy új, társadalmilag is hasznos szintre is fordulhat: Angliában adománygyűjtő kezdeményezésekkel kötik össze ezt az időszakot. A jótékony cselekedet lényege, hogy a kihívásban résztvevő pénzügyi adakozásra ösztönzi barátait, családtagjait, ismerőseit - támogatva őt döntésében, a pénzt pedig gyógyíthatatlan vagy hosszú lefolyású betegségben küzdők kezelésére gyűjti. A #száraznovember felhívásához csatlakozókat mi most gyűjteményünk kapcsolódó darabjainak bemutatásával támogatjuk.

A pohár teljesen tele van vagy szinte üres? Nos, az úgynevezett toastmaster pohár az illúzió nagymestere, mivel a folyadék helyét alkohol helyett valójában tömör üveg tölti ki. E tárgytípus a 18. századi Anglia klubéletének köszönheti elterjedését, ahol a pohárköszöntők bejelentőjének vagy a ceremóniamestereknek meg kellett őrizniük józanságukat és beszédkészségüket az események végéig, de poharuknak emellett mindig telinek kellett látszódnia. Ez az 1800-as évek végéről származó ivópohár csak negyedakkora űrtartalmú, mint a való mérete.

Bacchust a római mitológiában a bor, a jókedv és vidámság isteneként tisztelték az ókorban. A földművesek körében közkedvelt isten alakjában a föld termőerejét elhozó és a gazdag termés támogatójaként tartották számon. Fején a szőlő leveleiből font koszorú jelzi a bódító italhoz való kapcsolódását, míg a hordón ülve magasra emel egy borospoharat, mellette puttók a bortól vagy csak az isten ihletétől megmámorosodva, táncolva követik urukat. A meisseni porcelángyár kis szoboregyüttese a 18. századból származik.

A Hofbrau München márkajelzése sajátos patinával jelenik meg ezen a századforduló környékén készült söröskupán. A henger alakú kőcserép korsó füllel és csuklópántos fedővel, oldalán többnyire domborműves vagy cégjelzésű díszítéssel készült.

 

Sajátos bájával tűnhet ki a sörhirdetések között Darilek Henrik plakátterve a 20. század elejéről. A bőven megtöltött pohár tetején gyöngyöző sörhabba kóstol bele a kicsi gyermek.

Az itóka nem neki készült, erre utal az elnéző dorgálással őt figyelő női alak „Ejnye be jó!” felkiáltással. A plakát tervezője, Darilek Henrik iparművész, grafikus a pécsi Zsolnay-gyár tervezőjeként is dolgozott, a századfordulón lakberendező tervezőirodát nyitott.

Néhány középület és magánlakás belső berendezésén kívül különböző iparművészeti tárgyak tervrajzainak változatos, gazdag sorozata, továbbá kereskedelmi és könyvgrafikák kerültek ki keze alól.

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
https://www.imm.hu/hu/news/view/402,Kih%C3%ADv%C3%A1s+%C5%91szi%2C+es%C5%91s+napokra