Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Ugye, már mindenki érzi a tavasz közeledtét? A napsütéses órák növekvő száma igazán reménykeltő, és valljuk be, alig várjuk a virágba boruló cseresznyefák látványát és a jácintillatú délutánokat! A várakozás megkönnyítése érdekében egy friss, rózsaszín válogatást hoztunk önöknek, amely a kikelet ígéretét hozza el nekünk az egy hónap múlva beköszöntő meteorológiai tavaszig.

A rózsaszín-elnevezést – a vörös és fehér szín keverésével összeálló színárnyalatot – a 17. század végén használták először, „fénykora” is ekkorra tehető. Az európai arisztokrácia férfi és női tagjai körében egyaránt a luxus és a pompa megtestesítőjeként szerepeltek a halvány, ‘púderrózsaszín’ kombinációjú öltözetek és kiegészítők. Madame de Pompadour például olyannyira kedvelte ezt a színt, hogy 1757-ben a francia Sèvres porcelángyár róla nevezte el a rózsaszín új árnyalatát, a ‘Rose Pompadour’-t.

Az egyes színek nemekhez való társításának koncepciója az 1940-es évekig a kéket a lányok, a rózsaszínt a fiúk tónusaként határozta meg, utóbbi a piros/vörös színnel való rokonságból eredeztethető, mert akkoriban azt férfiasabb, határozottabb színnek ítélték meg. A rózsaszínt a leggyakrabban a bájjal, az érzékenységgel, a kedvességgel és romantikával társítják.

Gyűjteményünk sem fukarkodik eme lágy tónusú tárgyakban. Rózsaszínű, stilizált bazsarózsák virágoznak nagy kék cserépben a Vaszary János által tervezett bútorkárpiton is. A ‘scherrebek’ szövési technikával készült (színén és fonákján egyforma felületű szövésmód), szinte teljes egészében kárpitozott bútordarab különlegessége éppen a kárpitja. Ezt a festőművészként ismert Vaszary tervezte és Kovalszky Sarolta – a korszak ismert szövőnője – segítségével készítette el a Torontáli Szőnyeggyár. A karosszékhez egyébként azonos mintájú és szövésű függönypár és díszpárna is tartozik.

A rózsaszín virágmotívumokkal díszített lapostányér szintén egy festőművész, Rippl-Rónai József alkotása, aki 1896-ban kapott megbízást mecénása, gróf Andrássy Tivadar ebédlőjének megtervezésére. Az egész szoba az ő tervei alapján készült, beleértve a gobelineket, a bútorokat és a porcelán étkészletet is, ez utóbbi a Zsolnay-gyárban készült el. A virágmotívumokat ábrázoló tányérokat japán nyomatok és textíliák ihlették, Rippl-Rónai az 1890-es években több tányértervet is készített a manufaktúrának. Az Andrássy-ebédlő a második világháborúban elpusztult, csak pár iparművészeti alkotás maradt meg, köztük ez a tavaszi hangulatot idéző tányér.

Csodás, nárciszokkal teli kert elevenedik meg Micel Duco Crop, holland tervező nyomott mintás szövetén. A századfordulón készült lakástextil a szecesszióra jellemző növényi ornamentikában gazdag, stilizált, nárciszokkal teli kertet idéz meg.

De merüljünk el bátran a rózsaszín sokszínű árnyalataiban a Jugoszláviából származó női ruha, az angliai Smetwick-ben készült pink kőcserép váza vagy egy feltehetően osztrák ékszertöredék segítségével. 

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
https://www.imm.hu/hu/news/view/477,R%C3%B3zsasz%C3%ADn+szem%C3%BCvegen+%C3%A1t