Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Emlékeznek még a gyerekversre, amelyben a cinege keresi a „Kis cipőt, kis cipőt”? Csendesebb hajnalokon ezt a szólamot is kivehetjük abból az élénk csicsergésből, amely a tavasz feltartóztathatatlan közeledtét jelzi. Merüljenek el velünk a hangok és színek álmos kavalkádjában, mert dísztárgyak segítségével ezúttal a tavaszhozó madarakról mesélünk!

Legyen bármilyen kemény ez az április, faggyal, fegyverropogással, elszálló árakkal, tavaszi madarainkat nem különösebben hatják meg e napi gondok. Ha esik, ha fúj, ősi ösztöneit követve számos fajuk éppen az elmúlt hetekben költözött vissza téli szálláshelyéről a Kárpát-medence mezőire, ligetes, erdős területeire vagy éppen a városi parkokba – melyik hol találja meg apró számítását. A legismertebb vonuló madaraink mellett, mint például a gólya és a fecske, a kis énekesek közül is ilyenkor bukkan fel újra a mezei pacsirta és a széncinege, a seregély és a fekete rigó, a zöldike, a bíbic, a tengelic, a csilpcsalpfüzike vagy a citromsármány – hogy egy párat említsünk. Hasonló kompozícióval, mint amilyet nyitóképünkön, erről a gazdagon díszített kerámiaképről készült fotón láthatunk a tavaszi virágok, pillangók közt pihenő énekesmadárról (a színei alapján talán éppen egy citromsármány lehetett a modell), számos helyen találkozhatunk a természetben is. A jelenetet a gyönyörű díszkerámiáiról, kecses kancsóiról, élénk magyaros és keleties dekorokkal díszített, csipkésen áttört táljairól híres Fischer Ignác kerámiagyárának mesterei örökítették meg 1890 körül.

„Minden madár társat választ” ebben az időszakban – ahogy az ismert népdal is emlékeztet minket, hiszen az áprilisi fészekrakási szezon előtt valóban a párválasztási hajrának köszönhetjük ezt a színes, hangos madárfarsangot. A legszebb énekesmadarakról, a cinkékről, a rigókról, a sármányokról a két nagy műhely, a Zsolnay és a Herendi gyár is előszeretettel mintázta népszerű kisplasztikáit, amelyeket korábban minden polgári otthon vitrinjeiben megtaláltunk. Gyűjteményünk az 1930-as, 40-es, 50-es évekből őrzött meg számos ilyen porcelánnippet. Közös jellemzőjük, hogy a sorozatszerűen készült kisplasztikák viszonylag élethűen örökítették meg a kis énekesek alakját, mozgását, interakcióit, nem egyszer még a jellemző táplálékaikat is, a színezésükkor ugyanakkor könnyen meglódult az alkotói fantázia, hiszen minden egyes modellből számtalan színvariánssal találkozhatunk ma is a kereskedelmi forgalomban – ahogy igaz ez a sokszínűség a mintául szolgáló madarakra is.

Ha élethű képet szeretnénk alkotni például a Zsolnay mázas cinegefiguráiról, gondolatban fessük kékeszöldre a hátukat, sárgára a hasukat, és kékcinegét kapunk, fekete, szürke és fehér tollakba öltöztetve barátcinegét, a széncinege reális képének megalkotásához pedig vegyük bátran elő a teljes színezőkészletet. Ha a fejét és nyakát feketére, orcáját fehérre, szárnyait olívazöldre, hasát sárgára pingáljuk, majd a nyakába akasztunk egy szépen kötött, meleg, fekete sálat, máris a tavasz egyik legjellemzőbb énekesmadarát láthatjuk magunk előtt. Talán kora tavaszi felbukkanásának, valamint a valóban sálra emlékeztető jellegzetességének, a torokfoltból induló és a hason végighúzódó fekete sávnak köszönheti a széncinege, hogy rendszerint télűzőként bukkan fel a költészetben is. Móra Ferenc idézett gyerekversében (A cinege cipője) még a téllel dacoló, hoppon maradt költözőmadarat ismerhetjük meg, míg Petőfi Három madár című versében már a télben, viharban vígan fütyörésző kis énekest, melynek képében a gyermeki, követhetetlenül röpködő „kedélyt”, azaz a női szeszélyt örökíti meg a költő. Röppenjünk is tovább vele egy másik virágra.

Meg kell állapítanunk, hogy a költők mellett boldogok lehetnek a kerámiaművészek és a festők is, hiszen galériánk tanúsága szerint szinte minden korban madarat lehetett velük fogatni! A biedermeier kortól a szecesszióig előszeretettel mintáztak meg kismadarakat és párokat, fészket vizsgáló gyerekeket, kalitkájukat – azaz szüzességüket – őrző asszonyokat, ahogy a dísztálak, tányérok, csészék mintái közt is rendszeresen szerepelnek a kis énekesek. A többnyire a párválasztás időszakában ábrázolt pacsirták, cinkék, rigók mellett gyakran szerepelnek a tavasz vagy éppen a hajnal hírnökei, az újjászületést és a honvágyat is jelképező fecskék e jellemző minták között. Ilyenek például a francia dekortervező és festő, Desire Leroy az 1870-es években a brit Minton & Co megrendelésére tervezett, masszafestéssel (pâte-sur-pâte) készített, a japonizmus korai hatását mutató táljai és csészéi. A finom kivitelű szénrajzairól és akvarelljeiről híres Louis Alexander Leloir egy 1881-es munkáján szintén fecskéket csodálhatunk meg (lásd galériánkat), amelyek egy legyező díszeként, Habsburg Rudolf főherceg és Stefánia hercegnő címerével közösen ábrázolva itt éppen azt üzenik, hogy a trónörökös és a belga királylány frigyével új virradat köszönt a birodalomra.

A szintén tavasszal érkező gólya jelentése már ennyi magyarázatot sem igényel, a születés és újjászületés szimbólumaként, illetve a mocsarak, zsombékok, vizes élőhelyek lakójaként kecses alakja népszerű mintakincsévé lett a szecessziónak. Színpompás pávákkal, elegáns darvakkal, fél lábon ácsorgó gólyákkal többnyire vázák díszei között találkozhatunk. Ha jártak mostanában a Ráth György-villában, biztosan találkoztak a lépcsőházban azzal a gyönyörű, „felhős” zománcú, türkiz színekben pompázó, szecessziós vonalú padlóvázával, amelyet a zománcművek kivitelezőjeként ismert ötvösművész, a rejtélyes Rapoport Jakab munkájaként ismerünk. Tőle őrizzük az itt bemutatott, hihetetlenül aprólékosan kidolgozott díszváza terveit is, amelyen a váza szárát mintázta meg egy nádköteg és a körülötte álldogáló gólyafigurák kombinációjaként. A szorosan egymás mellé helyezett madarak hosszú csőrüket leszegik, míg szárnyukat magasra húzzák – mintegy foglalatát alkotva az edénytestnek.

Persze, ha a tavasz valódi hírnökeit keressük, a vándormadarak közül érdemes elsősorban az énekesek között kutatnunk, hiszen nekik köszönhetjük azt a vad és élénk csicsergést, amely mai cikkünket is ihlette. Ha önök is szeretnének pár percre megszabadulni a napi gondoktól, akkor szárnyaljanak velünk tovább: javasoljuk, hallgassanak madárhangokat, és csodáljanak közben további fiókákat, párokat, stilizált szárnyasokat a galériánkban is!

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
https://www.imm.hu/hu/news/view/487,Mad%C3%A1rkarnev%C3%A1l