Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép
                                                                                                                                                    Rapoport Jakab különleges mázú kaspóját választotta Horváth Judit, az Iparművészeti Múzeum kortárs 
dizájn gyűjteményének főosztályvezetője, amikor arra kértük, mutassa be kedvenc tárgyát A mi szecessziónk című állandó kiállításból. Nézzük meg, hogy miért pont erre esett a választása!
 

Az alkotáson látható zománc, úgynevezett felhős máz Rapoport innovációja. Többek között ez a technika tette őt híressé. Küllemében van valami megfoghatatlan, a tárgy a lebegés érzetét kelti a nézőben. Első pillantásra úgy tűnhet, mintha kerámia lenne, de ez csak a különleges máznak köszönhető, a kaspó ugyanis vörösrézből készült. Rapoport Jakab felhős zománcú tárgyaiból több is található a múzeum gyűjteményében.

A kaspó a Zsolnay-gyár felfutásának éveiben készült, az 1900-as évek elején. Rapoport ekkoriban járt a párizsi világkiállításon is és nem sokkal ezután a francia főváros lett az új székhelye. Az alkotás feltehetően egyike volt azoknak a műtárgyaknak, amellyel a képzőművész aranyérmet nyert az 1902-ben megrendezett torinói nemzetközi iparművészeti kiállításon. A múzeum archívuma őriz egy fotót a Ráth György-villa fogadószobájának eredeti berendezéséről, ahol valószínűleg ez a kaspó látható az asztalon, akkoriban egy háromlábú talapzaton állt.

Akárcsak munkái, Rapoport Jakab élete is sejtelmes, nem tudunk róla sokat. Egy idő után Bécsbe költözött és ott alkotott, de továbbra is olyan neves francia művészekkel dolgozott együtt, mint Maurice Dufrêne vagy Georges de Feure. Feltehetően Franciaországban halt meg.

Horváth Judit a felhőzománcos kaspó kapcsán egy másik műtárgyra, műtárgycsoportra is asszociált: Monet nyolc darabból álló, vízililiomokról szóló festménysorozatára. Ezeket a képeket a művész közvetlenül a felesége és a fia halála után festette, majd a francia állam az 1920-as években külön pavilont épített állandó bemutatására, a párizsi Orangerie Múzeumot, amelynek két ovális termében láthatók a monumentális művek. Monet idős korában szürkehályogtól szenvedett, szembetegsége rányomta bélyegét késői alkotásaira. Majd miután 1923-ban megműtötték, látása ugyan rendben jött, de az átlagosnál erősebben érzékelte az ibolyántúli fényt, festményei kékesebb árnyalatot kaptak.


Ha valaki nem ismerné a Google Arts & Culture-t, a Google kulturális platformját, akkor érdemes rákattintani. Az oldal azért jött létre, hogy elérhetővé tegye a világ vizuális kincstárát, földrajzi helytől függetlenül, megtekinthető rajta a Rapoport-kaspó és Monet csodálatos pannói is, ráadásul itt részletesen bele lehet zoomolni a műtárgyakról készült reprodukciókba.

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
https://www.imm.hu/hu/news/view/542,Az+%C3%A9n+szecesszi%C3%B3m+%E2%80%93+Sejtelmes+lebeg%C3%A9s