Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép
Manapság felszállni egy buszra, tömött metrón utazni vagy villamossal közlekedni – teljesen hétköznapi dolog. Átsétálni Pestről Budára nem nagy mutatvány, azonban ez nem mindig volt ilyen egyszerű. Vizsgáljuk meg, hogyan változott Budapest közlekedése, segítségül hívva az Iparművészeti Múzeum műtárgyait.

A közlekedés mindig is központi szerepet játszott a fővárosban, gazdaságilag a Duna ezen része már az ókor óta tényező. A XIX. századig vízen keltek át a két oldal között, például a pest-budai révvel, de a gőzhajók megjelenése, valamint a hidak felépítése háttérbe szorította a csónakos átkelést.

Halásztunk egy gőzhajós emlékpoharat „Pest”-felirattal a kerámia- és üveggyűjteményből, és mivel a Lánchidat 1849-ben adták át, így egy Vadász Endre képeslapot is küldünk az adattár ex libris gyűjteményéből.


A budapesti tömegközlekedést a társaskocsi megjelenésétől számítjuk, amely párizsi mintára terjedt el Európában – Pesten például 1832-ben. A kocsit a lóvasút váltotta 1866-ban, első vonala a Széna teret és az „Újpesti indóházat” kötötte össze. Ez az eszköz gyorsnak, korszerűnek számított, és kielégítette a tömegszállítás igényeit, rendszeres járataival fontos szerepet játszott a város fejlődésében.

1855-ben új forgalmi csomópont jött létre az Alagút megnyitásával, ráadásul a Lánchíd hídfőjénél alakították ki a lóvasutak egy-egy végállomását, így új közlekedési eszköz kellett ahhoz, hogy eljussanak az emberek a budai Várba. A Budavári Sikló a kontinensen másodikként kezdte meg üzemét, gőzhajtással működött, Széchenyi Ödön felvetésének és megszervezésének köszönhetően.
Fogaskerekűzésben is elég szép eredményt értünk el, Európában ugyanis harmadikként indult újtára nálunk 1874-ben.

Az 1800-as évek végén új műszaki vívmányként jelent meg a villamosvasút, amelynek első próbajárata a Nyugati pályaudvartól a Király utcáig tartott, mindössze egy kilométeres szakaszon. Első üzembe helyezése után a Baross utca és az Orczy tér között helyezkedett el. Ez a közlekedési forma nagyon meghatározóvá vált, mi pedig az adattár rajz - és tervgyűjteményéből mutatunk egy villamost ábrázoló tervet, amelyet Bozzay Dezső készített.

Készítettünk ehhez a cikkhez egy tematikus zenei válogatást. Itt lehet meghallgatni.


Az autóbusz 1915-ben jelent meg Budapesten, és a Benczúr utcán, valamint az Andrássy úton át haladt a Bajcsy-Zsilinszky útig. Ha a városban vezetnek, legyenek nyugodtak, és figyeljenek oda másokra. Bár tudjuk, hogy könnyű dühbe gurulni a volán mögött, reméljük, lehűti a kedélyeket ez a teherautós fajáték a kortárs dizájn gyűjteményből.

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
https://www.imm.hu/hu/news/view/545,%C3%81llj%2C+vagy+j%C3%B6v%C3%B6k%21