Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Bár ezen a télen a morcos mínuszairól híres szibériai hideg nem mutatta meg magát hazánkban, de emlékeinkben még élhet a hőmérő -20 C körüli vacogtató élménye. Nem véletlen, hogy a hűvös, havas-latyakos időjárásnak ellenállni képes lábbeli a 20. század első felében is fontos öltözék volt.

„Gondoljuk csak meg, mennyit kell a sofőrnek sárban, hóban, nedvességben, esőben órák hosszat álldogálni. Olyan lábbelire van tehát szüksége, amely amellett, hogy tetszetős, véd a téli időjárási viszontagságok egészségrontó hatása ellen, megfelelő meleget tart, tartós, egyesíti szóval a hó-, sár- és bőrcipő összes előnyeit. Ilyen csak egy van, mégpedig a hazai gyártmányú Dorco Szibéria sofőrcipő. - olvasható a Kerék című lap 1932-es számában.

A korabeli – autóiparral és közlekedéssel foglalkozó – lapban megjelenő cipőhirdetés biztosan elért a célcsoportjához, hisz a kültéren sokat mozgó sofőrök egyik fontos igényére épített: strapabíró, meleg és kényelmes cipőre, elérhető áron. A lábbelit természetesen nem csak nekik fejlesztették, de bizonyára sok vásárló akadt a soraikból.

A Szibéria elnevezés a barátságtalan időjárásáról híres földrajzi területhez kapcsolódik, így az itt látható szórólap tervezője, Lukáts Kató (1900-1990) is ezért fordult a tartós mínuszokban kialakuló jégtáblák szimbolikájához.

Az alkotó 1927-től kezdődően, majd főképp az 1930-as években a reklámgrafika különböző műfajaiban alkotott, készített üzleti kártyát, plakátot, üdvözlőlapot, könyvdíszt, folyóirat-címlapot, valamint divatrajzokat és jelmezterveket is. Grafikai életműve hihetetlenül gazdag, az Iparművészeti Múzeum rengeteg általa készített plakát- és csomagolástervet, könyvillusztrációt őriz.

Az 1929-es gazdasági világválság után egyre több cég törekedett rá, hogy nívós plakátokat és csomagolásokat terveztessen, mindezt neves grafikusok megbízásával. A cél a letisztult dizájn, valamint a termék gyártója által megfogalmazott üzenet eljuttatása volt a nagyközönséghez. A Dorco reklámja számos napilap és folyóirat hasábjain jelenhetett meg, akkoriban fekete-fehér verzióban.

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
https://www.imm.hu/hu/news/view/636,+A+j%C3%A9g+h%C3%A1t%C3%A1n+is+meg%C3%A9l