Az Iparművészeti Múzeum, mint a hazai szecesszió központja? Magyarország, mint az európai szecesszió egyik fontos kulturális örökségének helyszíne? Pontosan. Intézményünk ugyanis hét éve képviseli a fővárost egy megkerülhetetlen európai örökségvédő szervezetben, a Réseau Art Nouveau Networkben (RANN), amelynek elnöksége és tagsága április 19. és 22. között Budapesten, az Iparművészeti Múzeum szervezésében tartja soron következő közgyűlését.
A szerdán induló háromnapos rendezvény első programja szakmai eszmecsere és tudásmegosztó workshop volt. A belga, német, norvég, olasz, román, holland és magyar tagok jellemzően múzeumi szakemberek, intézmények vezetői, múzeumpedagógusok, kulturális örökségvédelemmel foglalkozó munkatársak és építészek. A budapesti eseményre a szervezet „egyéni tagjai” is ellátogattak. Ők elhivatott rajongói és szószólói a századfordulós értékeknek, vagy a turizmus területén tevékenykedő, a szecessziós örökséggel aktívan foglalkozó civilek.
A Réseau Art Nouveau Network 1999-ben néhány alapító szervezet kezdeményezéseként jött létre – brüsszeli központtal. Ma már több mint 20 tagot számlál. Bár Európában van a legtöbb szecessziós építészeti emlékkel rendelkező város, a kontinensen kívülről csatlakozott hozzájuk Havanna (Kuba). A tagvárosokban kiemelt szerepet kap a szecesszió kutatása, a kapcsolódó művészeti emlékek megőrzése, valamint népszerűsítése.
Az éves közgyűléseken vitatják meg az aktuális kérdéseket, teendőket, a társulás fejlődési lehetőségeit, emellett döntenek az új tagok felvételéről. A RANN különböző munkacsoportjai – mint az edukációs és tudományos bizottság munkatársai – szintén a többnapos találkozókon folytatnak országokon átívelő eszmecserét területük kérdéseiről.