Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Micsoda ellentmondás, hogy november utolsó péntekét (november 25.) egyszerre tartja számon a kalendáriumunk, mint a féktelen költekezés napját és a vásárlás ellen kampányoló napot is. A fekete péntek (Black Friday) az Egyesült Államokból származó elnevezés, amely a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelöli. Maga a kifejezés 1966-ból származik, mikor is a hálaadás napját követően a boltokhoz siető tömegek miatt közlekedési dugók és káosz alakult ki Philadelphiában. Az ezt követő évtizedekben már éppen erre a ‘vásárlási láztól égő’ napra építette fel kereskedelmi marketingjét rengeteg vállalkozás azzal, hogy átlagon felüli árkedvezményeket kínált vásárlóinak.


Erre válaszként a kétezres évek elején megérkezett a Ne vásárolj semmit-nap, amely a fekete péntekkel ellentétben a fogyasztói böjt ünnepe, a pénztárca zárvatartására és a túlköltekezés elkerülésére buzdít. Ez az egynapos vásárlási szünet egy pillanatnyi megállásra is kényszerít minket: valóban szükségünk van-e egy újabb termékre vagy ruhára? A felhívás költekezési szokásaink átgondolására is sarkall, és arra, hogy új szemléletmóddal inkább újrahasznosítsunk, takarékoskodjunk. Napjainkban ez utóbbi minél hangsúlyosabb értelmet nyer, hisz nap mint nap ésszerű döntéseket kell hoznunk vásárlásainknál.


És hogy mi jelképezi leginkább a fogyasztói társadalom működését gyűjteményünkből? A cserélhető, eldobható vagy újrahasznosítható, elnyűhetetlen és folyton bevetésre kész műanyag szatyor. „Atyjának", Sten Gustaf Thulinnak mindig lapult a zsebében egy összehajtogatott darab, azzal járt bevásárolni, és természetesen – jó példát mutatva a körülötte élőknek – ezt újra és újra felhasználta.

A mérnök nem egyszer használatos tárgynak tervezte termékét, úgy vélte, hogy a tartós anyagból készült zacskók hosszú távú használatra lesznek alkalmasak minden háztartásban. Számítása sajnos nem jött be, hiszen az ember kényelmes, és nem jár nejlonzacskóval a zsebében, bármennyire is tudatos.

Tekintsünk meg pár – mára ikonikussá vált – reklámszatyrot az Iparművészeti Múzeum kortárs design gyűjteményéből. Ezek az 1980-90-es évek kultikus darabjai nagyrészt a Tiszai Vegyi Kombinátban készültek. A Skála Coop ismerős S-logójával vagy a Centrum Áruházak narancssárga-fekete márkajelével ellátott zacskók strapabíró „műanyagságukkal” túlélték az elmúlt évtizedeket, és nem estek áldozatul az egyszer használatos szokásnak. Ha mégis vásárolni indulnánk a fent említett pénteken, akkor csakis ilyen szatyorral tegyük, vagy….. Inkább el se induljunk.

 

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
https://www.imm.hu/hu/programs/view/685,A+fogyaszt%C3%B3i+b%C3%B6jt+%C3%BCnnepe%3A+Ne+v%C3%A1s%C3%A1rolj+semmit-nap