Jump to content
Accessible version main page
Iparművészeti Múzeum Talking map

A tárgyak, amelyek között élünk tükörképei saját személyiségünknek. Apró jelekkel mesélnek rólunk, és arról a helyzetről, amelyben hozzánk kerültek. Kifejezik viszonyulásunkat a világhoz, fontossági sorrendet állítanak a napi rutin máskülönben egyenértékű pillanatai közé. Talán ami még fontosabb, örömöt és tartalmat csempésznek mindennapjainkba! Hogyan válik különlegessé egy vacsora? Miért jelenthet élményt a reggeli készülődés? Hogyan szerezhetünk boldog perceket egy apró különleges tárggyal?
Használati tárgyaink teszik komfortossá s egyszersmind használhatóvá környezetünket. Mesteremberek, designerek gondolatából kipattanó ötletek varázsolják különlegessé egyszerű pillanatinkat. Ők ügyelnek arra is, hogy megszokott tevékenységünk végzése közben is a funkcióhoz leginkább illő tárgyat használjunk - tudják, hogy nem tudunk lemondani a pontos idő ismeretéről sem, ahogyan a babonák és a játék is alapeleme hétköznapjainknak.
Saját elhatározásaink megvalósítása is tárgyakhoz kötött, érzéseink egy részét is tárgyakon keresztül fejezzük ki. Amint elkezdünk kötődni hozzájuk “élettelenségük” megszűnik, különböző hangulatok millió színével járják át életünket. Funkció és forma, művész valamint a tárgyat használó ember különös kommunikációja ez, amelyben mindenki kifejez valamit: mi önmagunkat, a művész formában, színben és hangban megvalósuló gondolatát.
Múzeumpedagógiai foglalkozásunk célja megmutatni a résztvevőknek, a tudatosan tervezett tárgyak milyen értékeket hordoznak magukban. Az igény és a korstílus metszetében hogyan változott ez a viszonyulás az egyes történelmi időszakokban és miben érhető tetten még ma is az egyedi tervezés és funkcionalitás egysége. Miben ragadható meg egy tárgy különlegessége, milyen formai és tartalmi jegyek határozzák meg egy-egy művészi értékkel kidolgozott használati tárgy minőségét.

Módszertani alapok:
• a foglalkozás során egy vezetőfüzet lesz segítségünkre- felfedező módszer
• valamint a csoportban végzett tevékenység fejlesztő, motiváló hatását alkalmazzuk

Fejlesztési területek:
• az önismeret és a társas kultúra fejlesztése
• fenntarthatóság, környezettudatosság szem előtt tartása
• médiatudatosságra nevelés

Kulcskompetenciák, amelyek köré szerveződik foglalkozásunk:
• Anyanyelvi kommunikáció
• Természettudományos kompetencia
• Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség
• Szociális kompetencia
• Kezdeményező képesség és vállalkozói kompetencia

Kapcsolódási pontok a konkrét műveltségterületek szintjén:
• Művészetek: rajz és vizuális kultúra ismeretek, design történeti ismeretek- 19. századtól napjainkig. Jelenkori design és új média ismeretek.
• Ember és társadalom: gyűjtemény történeti ismeretek - törtenelmi, társadalmi alapismeretek, egyetemes és magyar kontextusban egyaránt a 19 századtól napjainkig.
• Ember és természet: környezettudatosság, épített emberi környezet
• Életvitel és gyakorlat

1. Bevezetés a foglalkoztatóban: 20 perc

• Bemutatkozás, bevezető, ráhangoló beszélgetés, majd csoportok alakítása:

Egy nagy papírdobozban különböző, de ugyan akkor jól kategorizálható tevékenységhez kötött hétköznapi használati tárgyak vannak elhelyezve. Mindegyik olyan, amit a jelenben is használunk.
Ebből a dobozból minden résztvevő húz egy tárgyat, majd ez után a közös funkcióhoz tartozó tárgyakat húzók egy csoportot alakítanak.
Pl.: kanál + tányér + villa stb.

• Tematikus egységek:

1. étkezés (kapcsolódó tárgyak: szalvéta, kanál, kávés csésze + alj.)
2. nappali (kapcsolódó tárgyak: kanapé, szék, asztal makettje)
3. utazás (manikűrkészlet, mini-szappan, “útlevél”, zsebtérkép, kis játék bőrönd…)
4. divat, bál, összejövetel (kesztyű, női kistáska, mini pezsgős üveg - szerpentin, CD- utalva a zenére…)
5. mechanikus eszközök (óra, zsebrádió, egyéb elektromos, mechanikus eszközök a háztartásban)
6. játék (sakkfigura, kártyalap, dobókocka)
7. dekoráció (miniatűr váza, asztal, szék, lakáskellékek)

A csoport létszámának függvényében alakítható darabszámú tárgy. Így a csoportok létszáma is alakulhat a résztvevők száma szerint. Miután létrejöttek a csoportjaink, mindenki megkapja a felfedező/vezető füzetet, amelynek segítségével összegyűjtheti a számára meghatározó élményeket, miközben számos ismerettel gazdagodik megelőző tudásrendszere.

2. Felfedező játék instrukciók alapján: 40 perc

A foglalkozás egy rövid bevezetővel indul, a kiállítás elején található Múzeum-makettnél. Ráhangolásként közösen beszélgetünk arról, hogy a tárgyak, amiket látni fognak a múltban használati tárgyak voltak, kialakításuk a kor (19-20. század) értékrendjét hordozza magában.
A kutatás
Az egyes csoportok a korábban felsorolt tematikus egységeken belül keresik meg a témájukhoz kapcsolódó tárgyat a kiállításon. Ehhez mindenki kap egy rejtvényekkel, kérdésekkel alakuló történetet. Minden történet három tárgy érintésével barangolható be.
3. Ismét a foglalkoztatóban:
Miután mindenki végigjárta a kiállítást, ismét a foglalkoztatóba megyünk. Újabb csoportokat alakítunk mozaik-módszerrel. A korábban egy-egy használati funkciót megismerő résztvevők most új csoportokba szerveződve, multifunkcionális tartalmakban gondolkodni képes csapatként dolgoznak együtt. Cél: egy mentális lakás térkép létrehozása, kollázs technikával. Minden csoport kap egy nagyméretű csomagoló papírt, amin egy téglalap rajza látható.
A következő kérdések segíthetik a munkát:
Milyen egységekből áll össze a fejedben egy tipikus lakás képe? Az egyes egységekhez milyen személyes élményeket tudsz hozzá kapcsolni? Szereted ezt a helyiséget/elemét a lakásnak? Miért különleges a számodra? Mit szoktál ott csinálni? A téglalaphoz érzéseket is kapcsolhatsz, és nem muszáj a téglalapon belül maradnod. Töltsd meg személyes tárgyakkal a teret! Ezt megteheted egyéni választásod alapján, vagy a kiállításon megismert tárgyak közül választva is. Mitől válik különleges értékűvé egy tárgy? Milyen személyes élmények kapcsolhatók egy-egy tárgyhoz? Miután elkészültek a csoportok a munkával, a küldöttek bemutatják, milyen gondolatokat fogalmaztak meg a téma kapcsán)

Ajánlott korosztály: 6-14 év
Időtartam: 90 perc
 

Last modified 2014. January 14. 15:16:10
Share

Title of page when printing:
http://www.imm.hu/en/contents/226,R%C3%A9szletes+program