Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

Az Iparművészeti Múzeum megértési nehézséggel élő, azaz középsúlyos értelmi fogyatékos diákok számára is ajánlott foglalkozásának középpontjában a Bigot-pavilon című kiállítás tapintható, eredeti épületkerámiái állnak. A műtárgyakat egy mese segítségével fedezzük fel közösen, amelynek szereplőivé maguk a kiállított műtárgyak válnak, így a diákok a párbeszédre és a közös játékra, felfedezésre építve ismerhetik meg a kiállítást és észrevétlenül a kiállított műtárgyakat is. A célcsoport sajátos igényeit szem előtt tartva a foglalkozás során kis lépésekben haladunk, többször visszautalva a korábban elhangzottakra és a gyermekek számára ismerős elemekre, pl. a kerámiákon megjelenő élőlényekre. A foglalkozás hossza egy bő óra, a fiatalok terhelhetőségét figyelembe véve.

A kiállítás befogadása után a foglalkoztatóban újra felidézzük a történetet és a tárgyakat, majd néhány percig taktilisan ismerkedünk az agyaggal, mint a kerámiakészítés alapanyagával. Ez a folyamat nyugtató hatású és segít ráhangolódni az alkotásra, ahol mindenki elkészítheti saját agyag-élőlényét. A tárgyat a gyerekek el is vihetik, így segítségével később is felidézhetővé válik a múzeumi élmény. Búcsúzásként egy ritmusos játékot játszunk, amit – ha a csoport egy későbbi alkalommal visszatér hozzánk - újra el lehet játszani, egy ismerős és biztonságos keretet adva a foglalkozásnak.
A program tantárgyi kapcsolódása: NAT: Ember és természet műveltségi terület (környezetismeret, természetismeret tantárgyak), Művészet műveltségi terület (tárgy- és környezetkultúra tantárgy), Földünk-környezetünk műveltségi terület.
Kulcskompetenciák: Anyanyelvi kommunikáció, természettudományos- és technikai kompetencia, esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség, taktilis érzékelés, a koncentráció és a memória fejlesztése, a feladatmegoldó és következtető képességek fejlesztése, a beszédértés és a szociális képességek fejlesztése

A foglalkozás menete

  1. 5 perces beszélgetés a kiállítás előterében
    Az érkező diákokkal az üdvözlés után megbeszéljük, hogy milyen tárgyakat őrzünk a múzeumban, piktogramok segítségével átismételjük, hogyan kell viselkedni a kiállítótérben és beszélünk az agyagról és a kerámiáról.
  • 25 perc a kiállítótérben
    A kiállítótérben egy mese vezet végig minket: egy gyógyitalt kell megszereznünk az agyagtündér számára, hogy a kiállítás után mi is elkészíthessük saját amulettjeinket. Ezen az úton négy kerámia műtárgy vezet végig minket: egy állatfríz különböző állatokkal, egy hajnalka, tengeri élőlények és egy gyümölcsöskertet ábrázoló épületkerámia. Minden állomásnál más játékban kell részt venni a továbbhaladáshoz: mozgásos játék, tapintásos feladat, állathangok utánzása vagy a kagyló morajlásának közös hallgatása. Ezek a rövid játékok megkönnyítik a gyerekek figyelmének fenntartását, és a sokféle érzékszervi élmény mind segíti a történet átélését, új ingerek befogadását. Közben megismerjük a kerámia készítésének folyamatát, megvizsgáljuk a mázakat, színüket és a tárgyak felületét.
     
  • 30 perc a foglalkoztatóban
    A mesét a foglalkoztatóba visszaérve a gyerekek segítségével újra felidézzük, átéljük, majd először csak az agyaggal, mint alapanyaggal ismerkedünk: gyúrjuk, formázzuk, lapítjuk, próbálgatjuk, ami nyugtatóan és egyben inspirálóan hat a gyerekekre. Ezután mindenki elkészítheti saját agyag-amulettjét, egy elképzelt élőlényt, ami a tündér visszatérő varázserejének köszönhetően őt is védeni fogja a további útja során.
     
  • 10 percben az óra lezárása
    Megbeszéljük az élményeket és megnézzük egymás munkáit, majd egy közös ritmusos-kopogós játékkal zárjuk a foglalkozást. Ez segíti a keretek kialakulását, ami biztonságot és kiszámíthatóságot ad a résztvevőknek. Ezután lekísérjük őket a múzeum bejáratáig és elbúcsúzunk tőlük.)

Ajánlott korosztály: 6-14 év
Időtartam: 70 perc

Utoljára módosítva 2014. január 14. 15:12:13
Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/contents/212,R%C3%A9szletes+program