A kiállításon a világ egyik legfontosabb designmúzeuma, a milánói Triennale Design Museum mutatja be gyűjteményének válogatott darabjait. A Maestri tárlat a Triennale állandó kiállításából válogatott design-klasszikusokat vonultat fel – olyan tárgyakat, melyek többsége még soha nem volt látható hazánkban. A kiállítás huszonegy legendás olasz designer munkásságát kíséreli meg összefoglalni olyan darabokon keresztül, melyek megalkotásuk óta tervezőik névjegyévé, kultikus és vágyott tárgyakká, egyszersmind az olasz design jelképeivé is váltak. A Gio Ponti által tervezett Superleggera szék, Achillle és Pier Giacomo Castiglioni Arco lámpája és Ettore Sottsass Valentine írógépe – melyek mind egy korszak emblémáivá váltak – csak néhány darab a mintegy száz kiállított tárgy közül. A kiállításhoz október 5-én tárlatvezetés és más programok kapcsolódnak.
A kurátor bevezetője:
Volt idő, amikor a dolgoknak nem volt nyilvánvaló alkotójuk. Egyszerűen nem lehetett tudni, ki találta ki, tervezte és építette meg őket. Nem is sejtettük, kinek köszönhetjük azokat a tárgyakat, amelyeket minden nap használtunk. Egy szék egyszerűen egy szék volt, semmi több.
A 20. századi design ezt az előítéletet kísérelte meg szétzúzni azáltal, hogy alkotójuk megjelölésével identitást kívánt adni a leghétköznapibb tárgyaknak is.
Az intellektuális ismeret és a mesterségbeli tudás határán egyensúlyozó design – mely sokáig olyan, egymástól túl távoli szakterületek között kísérelt meg közös nyelvként működni, mint a tervezés, a gyártás, az értékesítés és a felhasználás – ebben az időszakban az olasz társadalom és a modernitás legkifinomultabb metszéspontját hozta létre.
Ezen a kiállításon az olasz design történetének utóbbi ötven évét kíséreljük meg bemutatni, mégpedig a korszakot meghatározó tervezők és munkáik bemutatásán keresztül. A 21 Maestro munkásságát öt-öt emblematikus alkotás segítségével, kronológikus sorrendben mutatja be a kiállítás, végigvezetve ezáltal a látogatót a design szavakból és dolgokból, tárgyakból és koncepciókból, innovatív prototípusokból és újszerű vizuális nyelvezettel megalkotott tárgyakból álló történetén.
A kiállítás felépítése nemcsak azt teszi lehetővé teszi a látogató számára, hogy a konkrét tárgyak és az azokat létrehozó eszmék, gondolatok mentén haladjon, hanem módot kínál arra is, hogy megismerje az egyes alkotók és alkotások közötti sajátos viszonyrendszert. Ezt segítik elő a szándékoltan az egységek felezőpontján megtekinthető videók is, amelyekben a tervezők egyedi megközelítésükről, a tárgyaikhoz fűződő viszonyaikról beszélnek.
Természetesen nem kaphatott helyet ebben a kiállításban az olasz design összes fontos szereplője. De szerepelnek benne mindazok, akiket túlzás nélkül Maestri-nek nevezhetünk – mégpedig nem azért, mert iskolákat alapítottak vagy mert hallgatókat oktattak neves iskolákban, hanem mert a maga módján mindegyikük olyan újszerű gondolkodásmóddal dolgozott, mely más tervezők által továbbfejlesztve a társadalom folyamatos fejlődésének elősegítőjévé vált.
Silvana Annicchiarico, a Triennale Desgin Museum igazgatója
A kiállításon bemutatott művészek:
Franco Albini
Az egyensúly dinamikája
Gae Aulenti
Egyenes és görbe vonalak
Mario Bellini
A csontváz és a bőr
Cini Boeri
Meghívó pihenőre
Anna Castelli Ferrieri
A racionalitás etikája
Achille & Pier Giacomo Castiglioni
Az alkotás szabályai
Antonio Citterio
A funkcionalitás esztétikája
Joe Colombo
Ellen-dizájn mint elképzelni a lehetségest
Michele De Lucchi
Az ellentmondás szükségessége
Vico Magistretti
Újratervezés és variációk
Angelo Mangiarotti
Modul és párosítás
Enzo Mari
Sorozatgyártás, mint a demokrácia egy formája
Alberto Meda & Paolo Rizzatto
A láthatatlan technológia
Alessandro Mendini
A mindennapi élet dramatizálása
Bruno Munari
A képzelet ereje
Gaetano Pesce
Személyre szabott tömeggyártás
Gio Ponti
A könnyedség feltalálása
Aldo Rossi
Az analógia gonosz szelleme
Denis Santachiara
Ámulat és teljesítmény között
Ettore Sottsass
A tárgyak medializációja
Marco Zanuso & Richard Sapper
A változás kultúrája