Ugrás a tartalomra
Akadálymentesített változat főoldal
Museum of Applied Arts Hangostérkép

„Nem volt soha egyéb szándékom, vágyam, festeni akartam!”– írja hivatásáról életrajzában Vaszary János, akinek november végén ünnepeljük születésének 155. évfordulóját. Vaszary legismertebb alkotásai kétségtelenül a festményei, de ahogy más festőművész, ő is letette kézjegyét az alkalmazott művészeti alkotások mellett. Falikárpitok, plakátok, grafikai tervek vagy akár egy karosszék kárpitterve: az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből szemezgettünk.

Vaszary János és pályatársai, mint elismert festőművészek, a századforduló éveiben nagy szerepet játszottak a magyar ipar – művészivé – fejlesztésében. Hozzá hasonlóan számos alkotó üvegablak- és edénytervei, illusztrációi vagy akár lakásdekorációi a hazai iparművészet maradandó alkotásaivá váltak.


Vaszary János textiltervezői tevékenysége egybeesik festészetének korai korszakával, ahol a falusi élet szereplőit, aratókat, szolgalegényeket jelenít meg. Kárpitjain is jól ismert népi témákat dolgoz fel – többek között – a Vásár, a Jegyespár és a Kislány cicákkal címűn, valamint a fotón is látható, 1899-ben készült alkotásán, a Juhászbojtáron. Faliszőttesein az európai szecesszió törekvéseit a magyar paraszti életből vett díszítőelemekkel próbálja összekapcsolni.


„Nem meglepő a minden újra fogékony művésztől, hogy számtalan műfajban kipróbálta tehetségét, a leginkább meghatározó kárpitterve mellett plakátokat, képkereteket tervezett. Ezen formakísérletek mellett Vaszary János alkalmazott művészete a textiltervezésben a legjelentősebb” – olvasható Őriné Nagy Cecília tanulmányában. A ‘scherrebek’ szövési technikával készült (színén és fonákján egyforma felületű szövésmód), szinte teljes egészében kárpitozott bútordarab különlegessége éppen kárpitja, amelyen sötét sávban kék cserepekbe „ültetett", stilizált, rózsaszínű bazsarózsák virágoznak. A textíliát Vaszary János festőművész tervezte és Kovalszky Sarolta – a korszak ismert szövőnője – segítségével készítette el a Torontáli Szőnyeggyár. A karosszékhez egyébként azonos mintájú és szövésű függönypár és díszpárna is tartozik.


„Íme, ide nézzetek, én nem vagyok ám egyszerű tükörkeret, hanem igen nevezetes szobrászati remekmű!" – olvasható a Magyar Iparművészet című folyóirat 1900-as számában, melynek lapjain egy képes beszámoló jelent meg az 1899. évi karácsonyi iparművészeti kiállításról. Itt debütált ez a Vaszary János tervei alapján és Riha Ferenc szobrász kivitelezésében készült impozáns pávatollas tükörkeret. Vaszary – főképp pályafutása elején – sikerrel próbálkozott iparművészeti kísérletekkel is, többnyire a szecesszió stílusában, növényi- vagy állati díszítőelemek révén, sorozatban tervezte faliszőnyegeit, plakátjait és tükörkereteit.

A pávatoll, a pillangó és a növényvilág stilizált motívumai jelennek meg ezen a küllemében is nagyon vonzó kottán. A 19-20. század fordulóján az ipar- és képzőművészek felfedezték a természet szépségeit, növény- és állatvilágának dekorativitását, divatba jöttek a környezeti világ vibráló színű részletei.

Az 1890-es évek vége felé Vaszary János az egyik legtöbbet foglalkoztatott alkalmazott grafikusként plakátok mellett meghívókat, kottafedeleket, címlapokat is tervezett. A napjainkban kevéssé ismert Bartók Lajos (1851–1902) költő, drámaíró alapító tagja volt a Műbarátok Körének. Talán innen ismerte őt Vaszary, és vállalta el, hogy megtervezi Bartók – Farnady Elemér által megzenésített – szerelmes dalának kottafedelét.

Oldal megosztása

Az oldal címe nyomtatáskor:
http://www.imm.hu/hu/news/view/601,Az+ismer%C5%91s+Vaszary