Megszámlálhatatlan kincs fekszik a múzeum raktáraiban. Ezek közülkevés az, ami előkészítés nélkül a kiállítások tárlóiba kerülhet. A múzeum látogatói nem is sejtik, hogy egy kiállított tárgy néha milyen állapotban került a múzeum birtokába. Néha elég egy alapos tisztítás, de legtöbbször a műkincs roncsolt, töredezett állapotában érkezik a gyűjteménybe. A restaurátor műhelyekben születnek újjá a tatárt-törököt-osztrákot-oroszt, vagy tüzet-vizet-időt túlélt műalkotások. A restaurátor mint egy varázsló teremti újjá a csorba, szakadt, törött, karcos,foszladozott kancsókat, ruhákat, bútorokat, ötvösművészeti remekeket és apró használatitárgyakat. Ehhez óriási anyag- és technológiai ismeretre, valamint művészi alázatra van szükségés persze rengeteg időre és türelemre. Az Iparművészeti Múzeum 2008-09-ben egy érdekes kiállításon kísérelte meg bemutatni mindazt,ami rejtve van a múzeumlátogatók elöl. Öt restaurátorműhely mutatkozott be a „Restaurált múkincsek" című kiállításon. Maradandó tudományos hozadéka, hogy tárgyakkal, életrajzokkal, a restaurátori munka ismertetésével megjelent a restaurátor kiállítás DVD-je, korszerű adathordozón, 21. századi igényeknek megfelelően. A DVD nem csak fotókon, szövegekkel mutatja be a múzeum restaurátorainak munkáját, de szerepelnek rajta az Esterházy-kincstár néhány sérült tárgyának 3D rekonstrukciói, valamint egy teljes dokumentumfilm. A Műhelytitkok c. dokumentumfilmet Dénes Zoltán készítette, 2012-ben a 43. Magyar Filmszemlén is bemutatták. A „Műhelytitkok" című film elvezet a múzeum, látogatók által nem bejárható zugaiba.
A legnagyobb teljesítmény, igazi mesterségbeli bravúr az Esterházy-kincstár háborúban megsérült tárgyainak restaurálása, mely évtizedek óta munkát ad a restaurátoroknak. A káprázatos ötvösművek mellett folyik a textíliák restaurálása is. Folyamatban van több Esterházy-tárgy: Oláh Miklós paplanjának és egy 17. századi nyeregnek a restaurálása, egy Esterházy-óráé befejeződött, több tárgy restaurálási előkészítése zajlik.
A Bútorgyűjtemény munkatársai befejezték a különleges Bugatti-bútorok restaurálását a Kisgyűjtemények restaurátorátorának közreműkodésével.
Befejeződött az egyedülálló Pleyel-zongora restaurálása is, ezzel elindult az a folyamat, amelynek eredményeképpen a múzeum hangszergyűjteménye megújult állapotban kiállítható lesz, s közülük több alkalmanként a múzeumban meg is szólalhat.
Megtörtént a világhírű arab szoba (1800 körül) teljes körű felmérése, és sikeres pályázat nyomán 2010-ben elkezdődhet a szoba restaurálása, rekonstrukciója. A világon csupán néhány hasonló arab szobaberendezés ismert. Az elkészült bútorokat a Nagytétényi Kastélymúzeumban állítanánk fel, enteriőrszerűen, kiegészítve a múzeum tulajdonában lévő keleti szőnyegekkel, egyéb tárgyakkal.
Ugyancsak a kastélyban nyernének elhelyezést azok a kályhák, amelyek a gyűjteményben restaurálásra várnak. Komoly szakmai tapasztalatokat igényel számos, a raktárakban jelenleg szétszedett állapotban őrzött kályha rekonstrukciója.
Ugyancsak különlegesség az 1900-as párizsi világkiállítás anyagából származó kerámiaelemekből, építészeti elemekből felépített Bigot-pavilon. Felmérése – egyelőre elméleti – rekonstrukciója restaurátori irányítással folyik.
Indokolt esetben, amikor nincs speciális felkészültségű munkatársa a múzeumnak, vagy a műhely tere és eszközállománya nem teszi lehetővé a restaurálást, külső szakemberek végzik a munkát: így pl. a nagyméretű Jungfer Gyula-tervrajzok és vastárgyak restaurálása zajlik külső műhelyekben.
A múzeum épülete egyik legjelentősebb és legegyedibb műemlékünk. A múzeumépület épületkerámiáinak (bejárati előcsarnok) felújítási munkáit a múzeum Kerámia Osztályának főrestaurátora felügyelte.
2012-ben az NKA támogatásával az Iparművészeti Múzeum új programot kezdett, amelynek célja aMúzeumban őrzött, az Esterházy-kincstár ötvösműveihez tartozó eredeti, roncs állapotú tokok restaurálása.